vloeden.Tholen inundeerde in 1530,1532,1551,1552 en in
1570.Bij andere stormvloeden werd veel schade aangericht.
In 1511 stortte een deel van de stadsmuren in en spoelde
de vest dicht.Op 4 mei 1539 brak de dam (contrescarp) bij
de haven door en moest de haven van de grond af aan worden
vernieuwd.In 1565 viel er weer een gat bij de haven en
vijf jaar later verzocht de magistraat een extra heffing
om de haven na de laatste stormvloed te kunnen vernieuwen.
Dat er ondanks alle moeilijkheden toch bedrijvigheid in de
Thoolse haven was,getuigde de oude Thoolse schipper Joris
Jacobse in 1555 in verband met plannen voor de afdamming
van de Eendracht bij Vossemeer.Hij zei dat er wel 26 gewo
ne vrachtschepen in zijn tijd van Tholen op Holland voeren.
Anderen getuigden,dat de Eendracht aan het eind van de
15de en begin van de 16de eeuw het gewone vaarwater voor
de binnenvaart was met een levendig scheepvaart-verkeer.
Tholen zal hier zeker voordeel van hebben gehad.
LIGGING VAN DE HAVEN
Door de stadsplattegrond van Jacob van Deventer van ca.
1560 weten we dat de ligging van de haven voor 1826 niet
is veranderd en binnen de stadswal lag op de plaats waar
nu de dijk op het havenplateau en de parkeerplaats aan de
Kaay ligt.Aan de buitenzijde van deze stadswal lag de
Zoute vest die door een dam,de contrescarp,van de Een
dracht was gescheiden.Terwijl de vestingswerken in de eer
ste jaren van de Tachtigjarige oorlog ingrijpend zijn uit
gebreid en er tussen 1603 en 1606 een bijna geheel nieuwe
omwalling met bastions werd gemaakt,veranderde de toestand
bij de haven nauwelijks.In het kader van de stadsverdedi
ging werden 's avonds de poorten en het gat van de haven
gesloten.Dit laatste vond plaats door een draaiboom tussen
de stadswallen,welke afsluiting in 1590 totaal werd ver
nieuwd.Tegelijkertijd werd er over de draaiboom een voet
brug gelegd om een betere verbinding tussen de stadswal
len te krijgen.
Uit de stadsrekening van 1589/90 blijkt dat de kade reeds
grotendeels van steen is.Er komt dat jaar echter een ge-
5