STREEKTONEEL
GELIJK EEN VLAM
Onder luid applaus stapte de familie Eggermont de volle
toneelzaal van hotel Leuven in Kloosterzande binnen,waar
enige minuten later regisseur Leonard van Goethem een
welkomstwoord sprak namens de jubilerende plaatselijke
toneelvereniging "De Scheldegalm".Natuurlijk sprak hij
over de voorgaande -jaren,maar uitvoerig stond hij stil
bij de gebeurtenissen van die avondrvoor de eerste keer
zal de toneelclub met een stuk in vier bedrijven
komen dat zich afspeelt in de eigen omgeving en helemaal
in het dialect van het Land van Hulst staat geschreven,
naar de idee van Ed Steijns.
Het toneelstuk was al eens onder zeer grote belangstel
ling in 1946 opgevoerd in het A.B.N. om de plaatselijke
harmoniekas te spekken.Toen stond de schrijver Jo Egger
mont,op de planken,nu zou hij in de zaal zitten.Deze avond
dus in dialect.Nauwelijks was het doek terzijde geschoven
of vanuit het sfeervolle toneel,dat de binnenplaats van
een boerderij uitbeelddeweerklonk het enthousiaste wel
komstlied en ontpopte voor de ogen van de tientallen ge
nodigden boer Fons Versteen zich als een gevoelloze,me-
dogenloze nurks,die de oude vete met zijn buurman Sjef
Kroon,ondanks alle redelijke argumenten die zijn vrouw
aanvoerde,niet wilde beslechten.Nadat Fons ten onrechte
tien jaar in de gevangnis heeft doorgebracht,beschuldigd
van moord op Kroóns zoon,komt uit, dat de geestelijk ge
stoorde Ko Kreyns de moord pleegde.Een vergevensgezinde
Fons Versteen staat dan dankbaar tegenover de echte moor
denaar,die hem een soort spiegel voorhoudt om tot inkeer
te komen.Tussen dit hoofdmotief van de bekeerde,hartvoch
tige Fons Versteen,komen nog andere thema's naar voren.
Allereerst is dat de trouw van de knecht Ward aan boer
Verstêên.Ward blijft de boer volgen en gehoorzamen.
Hij brengt de zeis naar het karrekot en als de boer hem
geprikkeld en zenuwachtig toesnauwt de emmers weg te
brengen,doet Ward dat gelaten.Vlak voor Verstêêns arres-
24