Snijders heeft deze laatstgenoemde opdrachten ook uitge voerd, aangezien de van deze beelden gemaakte afbeeldin gen zich nog in de Zelandia Illustrata bevinden. 2) Niet alleen Verheye v.C. deed in de genoemde periode een beroep op Snijders.Hij werkte tussendoor ook voor anderen b.v. MrD.Radermacherzoals blijkt uit een brief van 11 december 1783.In 1784 had de tekenaar het zó druk,dat hij voor Verheye v.C. niet veel heeft kunnen maken.Dit zal een van de redenen geweest zijn dat een einde kwam aan diens opdrachten. Om het initiatief van Verheye v.C. als opdrachtgever tot dit tekenwerk en de tekenarbeid van Snijders op hun meri tes te beoordelen moeten wij in rekening brengen,dat de fotografie nog niet bestond.Voor het vastleggen van de vormen en voorstellingen van gebouwen,beeldhouwwerken en schilderijen was men uitsluitend aangewezen op de weerga ve ervan in tekening of aquarel.Zulk werk had primair een documentaire bedoelingEen artistieke pretentie was er niet mee gemoeid,al werd er uiteraard belang gehecht aan vakmanschap.Het gaat hier om pioniersarbeid op het gebied van historische documentatie en inventarisatie.De foto grafische reproductiein de negentiende eeuw mogelijk geworden,heeft het belang van vele van de oude getekende reproducties voor ons achterhaald.De historische betekenis van dit soort arbeid in het algemeen wordt hierdoor echter niet aangetast.Als er niet op die manier was getekend zou den vele gegevens voor ons verloren zijn gegaan,en,mis schien nog belangrijkerzou de smaak niet zijn ontwikkeld in het verzamelen van geschiedkundige gegevens dat de negentiende eeuw in toenemende mate heeft gekenmerkt,waar bij men gaandeweg van steeds betere methoden en hulpmid delen kon profiteren. In dit opstel komt aan de orde de belangstelling van Verheye v.C. voor het interieur van de oude Statenzaal in de Abdij van Middelburg en in verband daarmee de opdracht aan Snijders om de tapijten aldaar te tekenen. 3) 2

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1981 | | pagina 4