Snijders heeft deze laatstgenoemde opdrachten ook uitge
voerd, aangezien de van deze beelden gemaakte afbeeldin
gen zich nog in de Zelandia Illustrata bevinden. 2)
Niet alleen Verheye v.C. deed in de genoemde periode een
beroep op Snijders.Hij werkte tussendoor ook voor anderen
b.v. MrD.Radermacherzoals blijkt uit een brief van 11
december 1783.In 1784 had de tekenaar het zó druk,dat hij
voor Verheye v.C. niet veel heeft kunnen maken.Dit zal
een van de redenen geweest zijn dat een einde kwam aan
diens opdrachten.
Om het initiatief van Verheye v.C. als opdrachtgever tot
dit tekenwerk en de tekenarbeid van Snijders op hun meri
tes te beoordelen moeten wij in rekening brengen,dat de
fotografie nog niet bestond.Voor het vastleggen van de
vormen en voorstellingen van gebouwen,beeldhouwwerken en
schilderijen was men uitsluitend aangewezen op de weerga
ve ervan in tekening of aquarel.Zulk werk had primair een
documentaire bedoelingEen artistieke pretentie was er
niet mee gemoeid,al werd er uiteraard belang gehecht aan
vakmanschap.Het gaat hier om pioniersarbeid op het gebied
van historische documentatie en inventarisatie.De foto
grafische reproductiein de negentiende eeuw mogelijk
geworden,heeft het belang van vele van de oude getekende
reproducties voor ons achterhaald.De historische betekenis
van dit soort arbeid in het algemeen wordt hierdoor echter
niet aangetast.Als er niet op die manier was getekend zou
den vele gegevens voor ons verloren zijn gegaan,en,mis
schien nog belangrijkerzou de smaak niet zijn ontwikkeld
in het verzamelen van geschiedkundige gegevens dat de
negentiende eeuw in toenemende mate heeft gekenmerkt,waar
bij men gaandeweg van steeds betere methoden en hulpmid
delen kon profiteren.
In dit opstel komt aan de orde de belangstelling van
Verheye v.C. voor het interieur van de oude Statenzaal in
de Abdij van Middelburg en in verband daarmee de opdracht
aan Snijders om de tapijten aldaar te tekenen. 3)
2