VAN ENGELSCHE POLDER(S) TOT DE BATHPOLDERS
door
M.P.de Bruin
De Maatschappij de Engelsche polder - over de maatschappij
werd in enkelvoud gesproken hoewel het om twee polders
ging - heeft een kort maar bewogen bestaan gehad.
De geschiedenis hiervan mag men als karakteristiek be
schouwen voor het sociaal-economisch leven in het midden
van de 19e eeuw.Het betreft een onderneming van Engelse
ingenieurs en zakenlieden,die in die tijd in heel Europa
allerlei activiteiten ondernamen met afwisselend succes.
De geschiedenis van de Netherlands Land Enclosure Com
pany, zoals de onderneming in feite heette,is dramatisch
begonnen en op een drama uitgelopen.Zij beslaat een peri
ode van een halve eeuw:1856-1906
Laten wij bij het begin beginnen.De aannemer Dirk Dron
kers, in de greep gekomen van de "ijzeren wegen" zoals de
spoorwegen vaak werden genoemd,kreeg bij Koninklijk
Besluit van 11 maart 1846 een concessie voor de aanleg
van de Zeeuws-Limburgse spoorweg die twee dammen inhield:
de Kreekrakdam en de Sloedam en ter vervanging van deze
afgesloten vaarwegen de opdracht tot het graven van kana
len door Walcheren en Zuid-Beveland.Tevens omvatte de
concessie het bedijken van uitgestrekte gronden in het
Verdronken land van Reimerswaal.Door allerlei omstandig
heden - manipulaties was wellicht een betere omschrij
ving - wordt 6 oktober 1849 de spoorwegconsessie inge
trokken en aan Dronkers toestemming verleend tot afdam
ming van de Oosterschelde(Kreekrakdam) en bedijking van
op- en aanwassen onder de verplichting vóór de aanvang
van dat werk een kanaal te graven door het eiland Zuid-
Beveland.De concessie van 8 oktober 1849 regelt de voor
waarden.Wie mocht denken dat Dronkers zijn plan voor
een spoorwegverbinding tot aan de Duitse grens liet varen,
kent zijn doorzettingsvermogen niet.
12