Wij hebben hierover uitvoerig geschreven in de tiende
jaargang van het Zeeuws Tijdschrift(1960p, 85 e.v.).
In de jaren vijftig worden ten noorden van Rilland grote
activiteietn ontplooid,zoveel mogelijk land te bedijken
met pover resultaat overigens.De leiding van de "Nether
lands Land Enclosure Company" beruste bij de Engelsman
Sir John Rennie,maar Van der Bilt La Motte die bij deze
maatschappij werkte had geen hoge dunk van het inzicht
van de Engelsen in waterbouwkundige werken: "John Buil
wilde het plan van den nieuw in te dijken polder zoover
mogelijk uitbreiden,door al het schor daarin op te nemen,
maar ook de slibbenslikken)ja zelfs het zeezand begreep
hij daarin".Wat er in 1852 tot stand kwam vernietigde een
storm in 1853,een totale opruiming geschiede bij de febru
arivloed van 1854."Ik zag eenmaal dien grond als voor
mijne oogen en onder mijne voeten wegzinken"aldus Van
der Bilt.
De concessie-Dronkers - de man zelf had zich al geruime
tijd uit de onderneming teruggetrokken - werd in 1855
zodanig gewijzigd dat havens en kanaal door Zuid-Beve
land voor of op 1 januari 1859 voltooid moesten zijn.
Hoewel als naam voor het bedrijf nog vermeld staat de
"Nederlandsche Maatschappij tot indijking der op- en
aanwassen in de Oosterschelde" is de onderneming geheel
Engels met als plaats van vestiging Bath op het uiterste
oosthoekje van Zuid-Beveland.Het scheen of de zon begon
te gloren: De eerste Bathpolder werd in de zomer van 1856
bedijkt,groot 438 bunder,maar verder succes blijft uit.
De tweede Bathpoldergroot 700 bunder,werd in 1857 be
dijkt maar verdronk in 1858.Aan de concessievoorwaarden
kon niet worden voldaan.De herdijking van de tweede
Bathpolder kwam in 1862/1863 klaarIntussen was een
nieuwe overeenkomst met de regering nodig waarin het
contract van de concessie werd ontbonden.De overeenkomst
werd op 10 mei 1861 goedgekeurd met o.a. de bepaling van
de beperking van het erfpachtsrecht tot twee polders en
bevoegdheid van het rijk om alle voor de spoorweg beno
digde gronden der maatschappij te naasten tegen 2000,-
per bunder.
13