Ook was toen de haven ternauwernood klaar of de bie ten werden al aangevoerd.Er werd toen nog enkel bie ten geleverd als ze in 't schip konden geladen worden. Met de kruiwagen werden ze toen nog aan boord gekruid. Op 't land werd 20 m breed tegelijk met manden in de kipkarren gedragen.'t Was wel volk rovend,daar 4 man moesten dragen 8 vrouwen de manden moesten vullen en 2 man 't spoor moesten verleggen,daarbij stond nog één man aan de draaischijf op het eind.Maar op deze manier van werken kwamen geen sporen in 1t land voor van wagens enz. Ook kon geen afrijden plaats hebben daar alle kipkarren een kwart slag over de draai schijf werden rondgedraaid.Op deze manier konden 's daags 80000 KG Bieten verladen worden.Toch zijn alle bieten 2 miljoen KG op deze manier 't eerste jaar afgeleverd.De heer Kakebeeke was zoo geweldig tegen 't stuk rijden van het land dat zelfs de voe derbieten die direct bij de hoeve lagen bij uitzondering door de wagens moesten worden vervoerd. De herfst verliep vlot tot half October toen er meer neerslag kwam en 't land deels op wintervoor lag bleek toch de structuur nog tegen te vallen. Nadat de bieten weg waren is alles direct op zaai land geploegd en zoo gauw mogelijk tarwe gezaaid. Een en ander gebeurde nog al nat en gevolg was dat de grond deze bewerking nog niet voldoende hebben kon.Er kwamen plasjes op 't land te staan en de grote lap tarwe voor de hoeve tot hoek Wachtpost 20 was alles gerot in de herfst '07.Dit was de eerste tegenvallermaar men had geleerd,alhoewel het zout gehalte geen naam meer had,men met de structuur zeer voorzichtig moet zijn.Gips was nog niet ont dekt dus oppassen voor de natte bewerking was t wachtwoord. Zoo naderen wij dus voorjaar 1908.Op Zuidhof ver liep alles verder nu gewoon,en behalve aardappels groeide alles goed en Zuidhof was voor 90% een normaal bedrijf.Geheel anders stond dit met de 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1981 | | pagina 11