Ook was toen de haven ternauwernood klaar of de bie
ten werden al aangevoerd.Er werd toen nog enkel bie
ten geleverd als ze in 't schip konden geladen worden.
Met de kruiwagen werden ze toen nog aan boord gekruid.
Op 't land werd 20 m breed tegelijk met manden in de
kipkarren gedragen.'t Was wel volk rovend,daar 4 man
moesten dragen 8 vrouwen de manden moesten vullen en
2 man 't spoor moesten verleggen,daarbij stond nog
één man aan de draaischijf op het eind.Maar op deze
manier van werken kwamen geen sporen in 1t land voor
van wagens enz. Ook kon geen afrijden plaats hebben
daar alle kipkarren een kwart slag over de draai
schijf werden rondgedraaid.Op deze manier konden
's daags 80000 KG Bieten verladen worden.Toch zijn
alle bieten 2 miljoen KG op deze manier 't eerste
jaar afgeleverd.De heer Kakebeeke was zoo geweldig
tegen 't stuk rijden van het land dat zelfs de voe
derbieten die direct bij de hoeve lagen bij uitzondering
door de wagens moesten worden vervoerd.
De herfst verliep vlot tot half October toen er
meer neerslag kwam en 't land deels op wintervoor
lag bleek toch de structuur nog tegen te vallen.
Nadat de bieten weg waren is alles direct op zaai
land geploegd en zoo gauw mogelijk tarwe gezaaid.
Een en ander gebeurde nog al nat en gevolg was dat
de grond deze bewerking nog niet voldoende hebben
kon.Er kwamen plasjes op 't land te staan en de
grote lap tarwe voor de hoeve tot hoek Wachtpost
20 was alles gerot in de herfst '07.Dit was de eerste
tegenvallermaar men had geleerd,alhoewel het zout
gehalte geen naam meer had,men met de structuur
zeer voorzichtig moet zijn.Gips was nog niet ont
dekt dus oppassen voor de natte bewerking was t
wachtwoord.
Zoo naderen wij dus voorjaar 1908.Op Zuidhof ver
liep alles verder nu gewoon,en behalve aardappels
groeide alles goed en Zuidhof was voor 90% een
normaal bedrijf.Geheel anders stond dit met de
9