Toen de dief voor de rechter stond en de rechter hem vroeg of hij er geen berouw over had,zeide hij, neen in geen geval,het speet mij geweldig dat ik zoo een groote vette met geen mogelijkheid door de water leiding kon trekken en mij met dit kleine ding moest tevreden stellen.Dit was dus één van de feiten die de menschen bedoelden als de nieuwe weg langs de spoordijk eens open zou zijn.Dat er ook voordeelen aan verbonden waren bleek,dat er op één dag twee we ken na de openstelling al 40 auto's waren doorgeko men.Wat is de toestand in de Bathpolders de laatste 50 jaar veranderd.Kon men vroeger niet dan of per spoor of te voet de provincie verlaten,thans zou de weg langs de Kreekrakdam onmogelijk gemist kunnen worden en toch herinner ik mij dat men zeide bij voorbeeld er is vandaag weer al een auto op de wa gon geladen.'T Werd voor de NS toen een voordeeltje en Rilland-Bath zou een beroemd station zijn gewor den voor af-en opladen van auto's en thans kan men de weg nimmer zonder auto's zien. 1918-1930 Al went een mensch vlug aan nieuwe en andere toe standen en wordt wel eens beweert "en de boer ploegde voort" toch moet ik bekennen dat toen de soldaten door 't mulle zand van de nog niet bestrate spoor- wegdam vertrokken een zware last van onze schouders viel.Gedurende de geheele oorlogstijd van '14-'18 was het gedonder niet van de lucht geweest,dan weer vluchtende Belgen verzorgen,of de vrees dat wij door de geallieerde mee zouden worden gesleept in den oorlog.Soms was het onmogelijk een oog dicht te doen 's nachts omdat er zoo verschrikkelijk werd gescho ten aan 't front.Wanneer de wind dan zuidwest was was dit soms ondraaglijk. Maar toch er is een eind gekomen en de jaren die nu volgden waren wel rustig en er is hard gewerkt en nog enkele jaren na 1918 liep 't nog al goed ofschoon 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1982 | | pagina 12