Toen de dief voor de rechter stond en de rechter
hem vroeg of hij er geen berouw over had,zeide hij,
neen in geen geval,het speet mij geweldig dat ik zoo
een groote vette met geen mogelijkheid door de water
leiding kon trekken en mij met dit kleine ding moest
tevreden stellen.Dit was dus één van de feiten die
de menschen bedoelden als de nieuwe weg langs de
spoordijk eens open zou zijn.Dat er ook voordeelen
aan verbonden waren bleek,dat er op één dag twee we
ken na de openstelling al 40 auto's waren doorgeko
men.Wat is de toestand in de Bathpolders de laatste
50 jaar veranderd.Kon men vroeger niet dan of per
spoor of te voet de provincie verlaten,thans zou
de weg langs de Kreekrakdam onmogelijk gemist kunnen
worden en toch herinner ik mij dat men zeide bij
voorbeeld er is vandaag weer al een auto op de wa
gon geladen.'T Werd voor de NS toen een voordeeltje
en Rilland-Bath zou een beroemd station zijn gewor
den voor af-en opladen van auto's en thans kan men
de weg nimmer zonder auto's zien.
1918-1930
Al went een mensch vlug aan nieuwe en andere toe
standen en wordt wel eens beweert "en de boer ploegde
voort" toch moet ik bekennen dat toen de soldaten
door 't mulle zand van de nog niet bestrate spoor-
wegdam vertrokken een zware last van onze schouders
viel.Gedurende de geheele oorlogstijd van '14-'18
was het gedonder niet van de lucht geweest,dan weer
vluchtende Belgen verzorgen,of de vrees dat wij door
de geallieerde mee zouden worden gesleept in den
oorlog.Soms was het onmogelijk een oog dicht te doen
's nachts omdat er zoo verschrikkelijk werd gescho
ten aan 't front.Wanneer de wind dan zuidwest was
was dit soms ondraaglijk.
Maar toch er is een eind gekomen en de jaren die nu
volgden waren wel rustig en er is hard gewerkt en
nog enkele jaren na 1918 liep 't nog al goed ofschoon
10