een propagandatocht over deze spoorbaan in samen werking met de Nederlandsche Automobielclub en de Vereeniging tot bevordering van het vreemdelingen verkeer in Walcheren.Op 28 juni 1910 kwam men met veel inspanningmaar zonder ongelukken,met 30 auto's op Rillands grongebied aan.De Chinese muur, zoals men de dam betitelde,was doorgebroken(zie mijn artikel: Driekwart eeuw Landbouwmaatschappij "De Bathpolders"Zeeuws Tijdschrift, jg. 31, 1981 p. 69 e.v.). Butijn vervolgt: Wat kan in ons klein landje toch een verschil zijn in 't wêêr.Zoo droog als 1911 was,zoo nat was 1912 bijna.Nimmer is de oogst onder zulk nat wêêr en onder zulke omstandigheden binnen gekomen.De zomer- gerst bv. stond geschoten in de aar,terwijl die nog op stam stond.De tarwe eveneens,met schot in de aar,werd ze gemaaid in de hoop dat ze aan de stui ken toch wel zou opdrogen.Ook deze hoop vervloog. Duitsche stuiken werden zeer weinig toegepast en van de oogst op ruiters te plaatsen was nog geen sprake. Alleen erwten werden in dien tijd wel eens aan rui ters gezet maar granen niet.Zoo stond de tarwe dus lustig aan de stuik te groeien...en de regen hield aan; 't was eiken dag van dat warme vochtige weer. tWas zoo erg ten slotte dat als men even bukte en 1t oog op de zelfde hoogte hield als de bovenkant van de stuik t zelfde beeld zag als men over de weide keekEindelijk eind Augustus werd het wat droger en kon de oogst binnen gereden worden. De schoven zaten vast aan elkaar gegroeid en ten slotte schoot er van de geheele boel niets anders over dan wat veevoer.'t Was dus weer een slecht jaar,veel zieke aardappelen en matige bieten,maar de boer ploegde ook toen voort op hoop weer maar dat 1t volgend jaar beter zijn zou. Van 1913 zullen wij niet veel melden.'t Kon er mee door maar zoo bizonder was het ook niet! 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1982 | | pagina 5