een propagandatocht over deze spoorbaan in samen
werking met de Nederlandsche Automobielclub en de
Vereeniging tot bevordering van het vreemdelingen
verkeer in Walcheren.Op 28 juni 1910 kwam men met
veel inspanningmaar zonder ongelukken,met 30
auto's op Rillands grongebied aan.De Chinese muur,
zoals men de dam betitelde,was doorgebroken(zie
mijn artikel: Driekwart eeuw Landbouwmaatschappij
"De Bathpolders"Zeeuws Tijdschrift, jg. 31, 1981
p. 69 e.v.). Butijn vervolgt:
Wat kan in ons klein landje toch een verschil zijn
in 't wêêr.Zoo droog als 1911 was,zoo nat was 1912
bijna.Nimmer is de oogst onder zulk nat wêêr en
onder zulke omstandigheden binnen gekomen.De zomer-
gerst bv. stond geschoten in de aar,terwijl die
nog op stam stond.De tarwe eveneens,met schot in de
aar,werd ze gemaaid in de hoop dat ze aan de stui
ken toch wel zou opdrogen.Ook deze hoop vervloog.
Duitsche stuiken werden zeer weinig toegepast en van
de oogst op ruiters te plaatsen was nog geen sprake.
Alleen erwten werden in dien tijd wel eens aan rui
ters gezet maar granen niet.Zoo stond de tarwe dus
lustig aan de stuik te groeien...en de regen hield
aan; 't was eiken dag van dat warme vochtige weer.
tWas zoo erg ten slotte dat als men even bukte en
1t oog op de zelfde hoogte hield als de bovenkant
van de stuik t zelfde beeld zag als men over de
weide keekEindelijk eind Augustus werd het wat
droger en kon de oogst binnen gereden worden.
De schoven zaten vast aan elkaar gegroeid en ten
slotte schoot er van de geheele boel niets anders
over dan wat veevoer.'t Was dus weer een slecht
jaar,veel zieke aardappelen en matige bieten,maar
de boer ploegde ook toen voort op hoop weer maar dat
1t volgend jaar beter zijn zou.
Van 1913 zullen wij niet veel melden.'t Kon er mee
door maar zoo bizonder was het ook niet!
3