Zoals gezegd: dit is een citaat uit een boek van 1949-enwe levennuin 1984. Maar dan nog: enig generaliseren was de schrijver niet vreemd! RELIGIE Heel wat echte, zogenaamde en amateur-theologen, sociologen en psycho logen plus psychiaters hebben gezocht naar wezenlijke en kenmerkende ei genschappen van het menstype dat - al of niet terecht - 'de Zeeuw' wordt genoemd. De sterke bevindelijkheid van sommigen die op het Zeeuwse platteland woonden werd in verband gebracht met de gelatenheid waar mee, als oordelen des Heren, de zee bezit nam van de akkers. En naar het odium van fatalisme was de stap niet zo groot. De leer van uitverkiezing en verwerping vormde dan de religieuze 'onderbouw'. Deze theorie is zonder enige twijfel fascinerend - maar de discussie van een tijdje geleden over de verhouding tussen religie en de conditionering voor zelfdoding voert op z'n minst tot de conclusie dat met het leggen van oorzakelijke verbanden enige voorzichtigheid moet worden betracht. Nog enkele jaren na de tweede wereldoorlog klonk van een gereformeerde kansel in een van de Walcherse dorpen het harde verwijt dat de bijna geheel uit boeren en landarbeiders bestaande gemeente de resten van het oude hei dendom nog niet had prijsgegeven. De dominee doelde op het bijgeloof in duistere machten, gereed om mensen te bespringen in hun angst en weer loosheid. Geeft ook J. Vader, zoon van het Walcherse platteland die op la tere leeftijd zich de klassieken eigen heeft gemaakt en over een uitstekende pen bleek te beschikken, niet 'beeldend' materiaal in zijn boekjes van de onvervalste Walcherenaar? Watchers volksgeloof zette hij boven een opstel in het tijdschrift Neêrlands Volksleven 1963, 13, nr. 2. Hij leverde daarin ernstig kritiek op de resultaten van een enquête die de bekende dr. J.C. de Man in 1860 naar dat volksgeloof op het eiland had ingesteld. Volgens Va der had De Man de verkeerde medewerkers voor het onderzoek gekozen: dokters, predikanten en onderwijzers. 'De mentaliteit, de ziel van het volk, bleef voor hen een gesloten boek. Nooit, in mijn lang leven, heb ik een Wal cherse vrouw of man van het platteland ontmoet die er niet voor terug hui verde haar-zijn - innerlijke gevoelens voor anderen bloot te leggen. Geslo tenheid is nu eenmaal een wezenlijk deel van ons Zeeuwse volkskarakter', aldus Vader. DE NADERE REFORMATIE Twee auteurs die op zoek zijn geweest naar religieuze 'verdiepingen' in ver band met de vraag 'Wat zijn Zeeuwen?' moeten nog worden genoemd. In 1954 - recenter materiaal over het religieuze aspect is niet beschikbaar - heeft de toenmalige hervormde predikant van Kattendijke, dr. B. Breek, in het Zeeuws Tijdschrift een artikel geschreven onder de titel Zeeland, het land van de Nadere Reformatie. Hierin zegt hij onder meer: 'Al vertoont in Zeeland elke streek op haar beurt een eigen en apart cachet, toch heeft in deze provincie méér dan enige andere geestelijke stroming de Nadere Re formatie diepgaande sporen in ons gewestelijk bestaan getrokken.' En op nieuw staat men voor het raadsel waarom juist hier het klimaat zo vrucht baar is geweest voor figuren als Willem Teelinckzijn zonen Maximiliaan en 42

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1984 | | pagina 62