K. Nu betreffende de aquarellen van de Inundatie van
Walcheren.U hebt die toch in het kader van de hulp
actie vervaardigd?
D. Neen,dat kwam er later bij.Het was aanvankelijk de
bedoeling slechts wat beelden vast te leggen.
Het idee van de drooglegging van Walcheren boeide
mij zeer.Al doende groeide het aantal aquarellen.
Van een klein aantal werden het er dertig.
IrScherpenberg,met wie ik steeds mee kon reizen
van en naar Haarlem,adviseerde mij er een serie van
te maken en ze niet afzonderlijk van de hand te doen.
K. U hebt natuurlijk nog een duidelijk beeld van de
omstandigheden in die tijd?
D. Ja. In de eerste plaats was het niet gemakkelijk in
Zeeland te komen en ook op Walcheren kon men zich
niet gemakkelijk verplaatsen.De verbindingen werden
met bootjes"dukw's" onderhouden en voor het ge
bruik was toestemming noodzakelijk van de militaire
autoriteiten,ook voor het tekenen zelf.Latertoen
men mij eenmaal kende, ging dat beter.Voor Westka-
pelle logeerde ik steeds in Domburg.Naar Veere ging
ik te voet vanuit MiddelburgDeze weg was droog.
Dat gold voor meer wegen.De inundatie maakte de
ontstaansgeschiedenis duidelijk:dat de wegen van
oorsprong verzande kreken zijn,die door het inklin
ken van het omringende veengebied boven het niveau
van de omgeving kwamen te liggen.
K. Herinnert U zich nog bepaalde voorvallen tijdens
het maken van de aquarellen.Het was natuurlijk een
trieste zaak,al die verwoestingen?
D. Aan de ene kant wel,maar toch overheerste de bevrij
dingssfeer :Nederland is weer vrijiedereen werkt nu
aan het herstel,Walcheren moet weer droog.De sfeer
van intens meeleven met ieders werk herinner ik mij
zeer goed.
K. Hebt U de aquarellen metèen ter plaatse gemaakt?
D. De meeste zijn ter plaatse gemaakt.Sommige heb ik
over moeten maken.Het ter plaatse vervaardigen was
niet altijd zo eenvoudig omdat er gecompliceerde
15