K. Nu betreffende de aquarellen van de Inundatie van Walcheren.U hebt die toch in het kader van de hulp actie vervaardigd? D. Neen,dat kwam er later bij.Het was aanvankelijk de bedoeling slechts wat beelden vast te leggen. Het idee van de drooglegging van Walcheren boeide mij zeer.Al doende groeide het aantal aquarellen. Van een klein aantal werden het er dertig. IrScherpenberg,met wie ik steeds mee kon reizen van en naar Haarlem,adviseerde mij er een serie van te maken en ze niet afzonderlijk van de hand te doen. K. U hebt natuurlijk nog een duidelijk beeld van de omstandigheden in die tijd? D. Ja. In de eerste plaats was het niet gemakkelijk in Zeeland te komen en ook op Walcheren kon men zich niet gemakkelijk verplaatsen.De verbindingen werden met bootjes"dukw's" onderhouden en voor het ge bruik was toestemming noodzakelijk van de militaire autoriteiten,ook voor het tekenen zelf.Latertoen men mij eenmaal kende, ging dat beter.Voor Westka- pelle logeerde ik steeds in Domburg.Naar Veere ging ik te voet vanuit MiddelburgDeze weg was droog. Dat gold voor meer wegen.De inundatie maakte de ontstaansgeschiedenis duidelijk:dat de wegen van oorsprong verzande kreken zijn,die door het inklin ken van het omringende veengebied boven het niveau van de omgeving kwamen te liggen. K. Herinnert U zich nog bepaalde voorvallen tijdens het maken van de aquarellen.Het was natuurlijk een trieste zaak,al die verwoestingen? D. Aan de ene kant wel,maar toch overheerste de bevrij dingssfeer :Nederland is weer vrijiedereen werkt nu aan het herstel,Walcheren moet weer droog.De sfeer van intens meeleven met ieders werk herinner ik mij zeer goed. K. Hebt U de aquarellen metèen ter plaatse gemaakt? D. De meeste zijn ter plaatse gemaakt.Sommige heb ik over moeten maken.Het ter plaatse vervaardigen was niet altijd zo eenvoudig omdat er gecompliceerde 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1984 | | pagina 17