WAT DOE JE MET EEN RAMSCHIP? DE VELE LEVENS VAN DE SCHORPIOEN door V.Nachbahr In 1982 leek het of het doek gevallen was. Een bijna 120 jaar oud ramtorenschip,genaamd "Schorpioen"werd door de Dienst der Domeinen slooprijp verklaardSlechts een snelle inzame lingsactie in Vlissingen en de rest van Zeeland kon voorkomen dat deze representant van een zeldzaam scheepstype definitief verloren zou gaan. De voor aankoop en restauratie in het leven geroe pen "Stichting Ramschip Schorpioen in Vlissingen" streeft ernaar het schip als object in de toeris- tische-recreatieve sector een vaste ligplaats te bezorgen in de Vissershaven van Vlissingen. Wat maakt de Schorpioen zo bijzonder? Er zijn van dit type nog maar drie schepen be waard gebleven.De twee overige exemplaren bevin den zich in Rotterdam en in Chili. Uit oogpunt van industriële archeologie is het schip een interessant object,omdat het kenmerkend is voor de stand van de techniek in de tweede helft van de vorige eeuw.Hout en zeil hadden afgedaan, de stoomboot was in opmars.De Schorpioen is in 1868 voor rekening van de Koninklijke Marine gebouwd op een werf in het Zuidfranse Toulon.Varen onder stoom vergrootte de wendbaarheid aanzienlijk.De kracht van een oorlogsschip werd dan ook eerder gezocht in snel manoeuvreren en rammen dan in zware bewapening, reden waarom ramsteven en bepantsering in staal werden uitgevoerdIn de jaren twintig was het vaar tuig in Vlissingen afgemeerd en deed dienst als opleidingsschip.Later kwam het in Den Helder terecht,om marinepersoneel te huisvesten. Zwaar verbouwd vegeteerde het als drijvend logement 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1985 | | pagina 11