WAT DOE JE MET EEN RAMSCHIP?
DE VELE LEVENS VAN DE SCHORPIOEN
door
V.Nachbahr
In 1982 leek het of het doek gevallen was.
Een bijna 120 jaar oud ramtorenschip,genaamd
"Schorpioen"werd door de Dienst der Domeinen
slooprijp verklaardSlechts een snelle inzame
lingsactie in Vlissingen en de rest van Zeeland
kon voorkomen dat deze representant van een
zeldzaam scheepstype definitief verloren zou gaan.
De voor aankoop en restauratie in het leven geroe
pen "Stichting Ramschip Schorpioen in Vlissingen"
streeft ernaar het schip als object in de toeris-
tische-recreatieve sector een vaste ligplaats te
bezorgen in de Vissershaven van Vlissingen.
Wat maakt de Schorpioen zo bijzonder?
Er zijn van dit type nog maar drie schepen be
waard gebleven.De twee overige exemplaren bevin
den zich in Rotterdam en in Chili.
Uit oogpunt van industriële archeologie is het
schip een interessant object,omdat het kenmerkend
is voor de stand van de techniek in de tweede helft
van de vorige eeuw.Hout en zeil hadden afgedaan,
de stoomboot was in opmars.De Schorpioen is in 1868
voor rekening van de Koninklijke Marine gebouwd op
een werf in het Zuidfranse Toulon.Varen onder stoom
vergrootte de wendbaarheid aanzienlijk.De kracht van
een oorlogsschip werd dan ook eerder gezocht in
snel manoeuvreren en rammen dan in zware bewapening,
reden waarom ramsteven en bepantsering in staal
werden uitgevoerdIn de jaren twintig was het vaar
tuig in Vlissingen afgemeerd en deed dienst als
opleidingsschip.Later kwam het in Den Helder
terecht,om marinepersoneel te huisvesten.
Zwaar verbouwd vegeteerde het als drijvend logement
9