uiten en leer/luisterschool veraf staat van de huidige onderwijsmethode.
Spontaniteit vooral in jonge jaren wordt geremd als men het Nederlands
onvoldoende beheerst,in het dialect uit men zich sneller.
In het werkplan wordt er van uitgegaan dat in de be klas men zijn Neder
lands voldoende onder de knie heeft.
Een boeiende kant van het onderwijsbestaan kwam aan het licht,waarbij
de presentator zijn gehoor wees op aanvullingen op zijn leerplan zoals
b.v. verhalen,gedichten,uitdrukkingen en gezegdes in het dialect.
De vereniging zou in dezen een taak kunnen hebben.
Een fijne lezing met praktijkvoorbeelden,waarbij vaak instemming van
het gehoor was te beluisteren,stak ons een riem onder het hart over
het dialectgebruik der jeugd.
Diktee van "meester" G.J.Nieuwland
Mevr.Westdorp die de programmaonderdelen op vlotte humoristische wijze
aan elkaar sprak en"praete" kodigde daarna het meisjeskoor van de
Scholengemeenschap Prins Maurits uit Middelharnis aan
Zij zongen onder leiding van dhr.Mar van de Veer het "Flakkee's volkslied"
en de door mevr.Soldaats geschreven liedjes k Ree over de diek nae
Dirreksland toe en "Un polderweg met un sl5otje".
De leuk geklede meisjes brachten met hun mooie jonge geluid de zaal
in stemming,een daverend applaus was dan ook hun deel.
40