uiten en leer/luisterschool veraf staat van de huidige onderwijsmethode. Spontaniteit vooral in jonge jaren wordt geremd als men het Nederlands onvoldoende beheerst,in het dialect uit men zich sneller. In het werkplan wordt er van uitgegaan dat in de be klas men zijn Neder lands voldoende onder de knie heeft. Een boeiende kant van het onderwijsbestaan kwam aan het licht,waarbij de presentator zijn gehoor wees op aanvullingen op zijn leerplan zoals b.v. verhalen,gedichten,uitdrukkingen en gezegdes in het dialect. De vereniging zou in dezen een taak kunnen hebben. Een fijne lezing met praktijkvoorbeelden,waarbij vaak instemming van het gehoor was te beluisteren,stak ons een riem onder het hart over het dialectgebruik der jeugd. Diktee van "meester" G.J.Nieuwland Mevr.Westdorp die de programmaonderdelen op vlotte humoristische wijze aan elkaar sprak en"praete" kodigde daarna het meisjeskoor van de Scholengemeenschap Prins Maurits uit Middelharnis aan Zij zongen onder leiding van dhr.Mar van de Veer het "Flakkee's volkslied" en de door mevr.Soldaats geschreven liedjes k Ree over de diek nae Dirreksland toe en "Un polderweg met un sl5otje". De leuk geklede meisjes brachten met hun mooie jonge geluid de zaal in stemming,een daverend applaus was dan ook hun deel. 40

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1985 | | pagina 42