Daar Freya/Frija als godin van vruchtbaarheidaardse liefde en huiselijk geluk werd beschouwd en vereen zelvigd werd met Venus,kon zij door latere compila tors en bewerkers tot in de verste uithoeken van Germanië aan de linde worden gekoppeld. Deze boom vertoont immers volgens de Antieke/ Middeleeuwse sympathieleer een aantal kenmerken die met genoemde hoedanigheden in verband staan,zoals de hartvormige bladeren en de bloei in de vrucht- baarheidsmaand mei.(Dat deze sympathieleer een ontologisch-systematische uitwerking is van het z.g. "mythische denken" 1) waarvan het "magisch denken" als negatief uitvloeisel geldt,wordt t.a.v. de linden geïllustreerd door de eeuwen overspannende volksoverleveringen volgens welke verliefde mensen het liefst onder de linden zitten,omdat het linde blad hartvormig is.) Met de Westgermaanse Frija heeft de linde dus alleen te maken in zoverre deze naam geen uitgewerkte godengestalte dekt,maar beschouwd wordt als verza melbegrip van een aantal goddelijke kwaliteiten, die op verschillende plaatsen en tijden,in verschil lende gedaanten en onder verschillende namen werden vereerd Zo kan het geen verwondering wekken dat in christe lijke tijden linden werden gewijd aan de H.Maagd; een bekend voorbeeld hiervan is de naar verluidt duizendjarige linde in Oisterwijk. De negatieve aspecten van de moeder- en vrucht baarheidsgodinnen,die veeal ook nacht- en doods godinnen waren,vloeiden in gestalten als die van Freyja/Frija en Holda samen met de positieve. In het katholicisme was iets dergelijks natuurlijk ondenkbaarzodat men ook linden aantreft waarin enkel deze'duistere eigenschappen zijn vertegen woordigd. Zo kent men in het Belgische Loveren de Heksenlinde 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1985 | | pagina 7