aan H.Drost,te St.-Maartensdijk.Deze kreeg in 1908
toestemming een machineruimte tegen de molen te
bouwen en een petroleummotor van ll^s pk te plaat
sen.
Van Hoogstraten vermeldt in de "Molens van Zeeland"
dat er vroeger op de begane grond een 17 pl ruwolie
met twee koppels vijftiender stenen en een mengma
chine was opgesteld.
In 1932 werd nog op de 2de zolder een 3 pk benzine
motor geplaatst om een buil(meelzeefaan te drijven.
In 1946 verzocht J.Drost een 20 pk electromotor in
de molen te mogen plaatsen om op de begane grond
een molensteen aan te drijven.De hinderwetvergunning
werd op 13 februari 1948 verleend.Enige maanden later
verzocht hij een nieuwe hinderwetvergunning voor drie
electromotoren voor het perceel Oudelandsestraat 9.
In hetzelfde jaar werd de vergunning verleend om de
electromotoren van 20,7 en 5 pk te plaatsen,die
respectievelijk een maalsteen,een mengmachine en een
buil moesten aandrijven.
De maalderij in de molen zal toen zijn gesloopt.
BEHOUD DER MOLEN
Het gebruik van motoren is ook deze molen bijna
noodlottig geworden.De molenaar wilde in 1930 zijn
molen reeds onttakelen.Door tijdig optreden van het
gemeentebestuur in samenwerking met de Vereniging de
Hollandsche Molen wist men te bereiken dat de mole
naar de molen vijf jaar in de toenmalige staat zou
houden.De gemeente verbeterde de windvang door een
aantal bomen op te ruimen en de vereniging kende de
molenaar een jaarlijkse subsidie toe.
Op 9 juli 1935,kort voor de afloop van de vijfjarige
termijn,sloeg de bliksem in,die een roede verbrijzel
de en de andere beschadigdeDe molenaar wilde nu
zijn lang gekoesterde wens ten uitvoer brengen door
het bovendeel van de molen te slopen.Ook nu spanden
de gemeente en de Hollandsche Molen zich in de molen
16