DE VAL VAN ANTWERPEN IN 1585 EN DE INVLOED HIERVAN
OP DE ONTWIKKELING VAN ZEEUWS-VLAANDEREN
door
ing.K.J.J.Brand
INLEIDING
In de loop der historie is de havenstad Antwerpen
steeds in meer of mindere mate afhankelijk geweest
van het gebied waardoor de grote scheepvaart van
deze stad naar zee kon plaatsvinden.
In de Middeleeuwen was deze afhankelijkheid voorna
melijk gelegen in de Grote Zeeuwse tol,of Watertol,
die reeds op het einde van de 13e eeuw geheven werd
op de (Ooster-)Scheldete Irsikeroord,alsmede de
geleidetollen op de Honte.
Dit vormde overigens geen belemmering om Antwerpen
in de 15e eeuw en de eerste helft van de 16e eeuw
te doen uitgroeien tot de belangrijkste havenstad
van de Nederlanden en een van de belangrijkste
handelssteden van Europa.
Momenteel,ook al wordt sinds bijna twee eeuwen de
vrije vaart op de Schelde niet meer belemmerd,is
Antwerpen voor bepaalde voorzieningen,zoals de
aanleg van een Baalhoekkanaal of een verdere ver
dieping van de Hont of Westerscheldenog steeds
afhankelijk van de bereidwilligheid,de goede
nabuurschap,van het gebied waardoor het toegang
naar zee heeft.Ook dit heeft geen belemmering
gevormd om Antwerpen (weer) te doen uitgroeien
tot een van de belangrijkste wereldhavens.
Tussen deze twee perioden jj/an ^grote ..bloei heeft
Antwerpen gedurende, meer dan twee eeuwen( 16e en 17e eeuw)
een volledige afhankelijkheid en belemmering van de
grote scheepvaart moeten ondergaan,waardoor deze
stad toen slechts als binnenhaven kon fungeren.
Deze periode zette daadwerkelijk in op 17 augustus
1585,toen Antwerpen,centrum van de opstandige
35