het grote fort Impérial,het latere Frederik Hendrik, bij Breskens.De situatie van het gebied in 1800 is weergegeven op afb. 5. Op 20 juli 1814,nog vóór de vereniging van Nederland en België onder één soevereine vorst(koning Willem I) werd Staats-(van nu af aan Zeeuws-)Vlaanderen bij de provincie Zeeland gevoegd.Dit was niet tot genoegen van de toen weer Zuidelijke Nederlanden. Na de Belgische Opstand van 1830,toen op internatio naal niveau pogingen in het werk werden gesteld om Zeeuws-Vlaanderen bij het Zuiden,Belgiëte voegen, werd dan ook o.m. als argument naar voren gebracht de slinkse wijze waarop Zeeuws-Vlaanderen in 1814 weer bij het noorden was gevoegd. Een belemmering van de vrije vaart vormde nog de Scheldetol,die in 1863 werd afgekocht.Ook na de le Wereldoorlogin 1919,werden nog internationale pogingen ondernomen voor aansluiting bij België. Het militaire belang van Zeeuws-Vlaanderen,in ver band met de vaart op de Westerscheldekwam ook tij dens de 2e Wereldoorlog weer naar voren.Het was het laatste deel van Nederland dat op 30 mei 1940 door de Duitsers bezet werd.Nog op 17 mei had prins Bernhard zich daar van de toestand op de hoogte laten stellen.Voor de verdediging van de Scheldemond wer den naast de aanleg van verdedigingswerken,in 1944 inundaties uitgevoerd,ter plaatse waar eeuwen gele den, eveneens uit militair belang,polders onder water werden gezet.De bevrijding van het gebied geschiedde in twee fasen.In de nadagen van Dolle Dinsdag was het oostelijk deel,zonder veel verwoes tingen,op 20 september 1944 van de bezetter bevrijd. Het westelijk deel pas op 1 november,en wel na een dusdanige strijd dat het als het meest door oorlogs geweld getroffen deel van Nederland werd. Het door de eeuwen heen op het gebied van invloed zijnde Antwerpen kon op 28 november 1944 het eerste zeewaardige konvooi verwelkomen.Een andere verwel- 48

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1985 | | pagina 50