koming geschiedde op 13 maart 1945,toen koningin
Wilhelmina weer voor het eerst Nederlandse bodem
betrad in het West Zeeuws-Vlaamse Eede.
Evenals eeuwen geleden,blijft Zeeuws-Vlaanderen nog
steeds fungeren als een barrière tussen de Belgische
havensteden Antwerpen,Gent,(vroeger)Brugge en de zee.
Alhoewel de vrije vaart niet meer belemmerd wordt,is
men nog steeds afhankelijk van de bereidwilligheid,
de goede nabuurschap,van het gebied waardoor men
toegang naar de zee heeft.
Wat voor invloed heeft nu de Val van Antwerpen in
1585 gehad op de ontwikkeling van Zeeuws-Vlaanderen?
Een aantal zaken die een stempel op de ontwikkeling
van het gebied hebben gedrukt,zijn hiervoren belicht.
Het zijn er slechts enkele uit de rijke historie van
Zeeuws-Vlaanderen.
Als we de ontwikkelingen bezien die hebben plaatsge
vonden langs het Noordzeekanaal en de Nieuwe Water
weg, t.w. de kunstmatige verbindingen van de o.m.
als gevolg van de Val van Antwerpen opgekomen Hollandse
havensteden Amsterdam en Rotterdam naar de zee en we
daarnaast zien dat langs de natuurlijke scheepvaart
weg naar Antwerpen,alsmede langs het kanaal Gent-
Terneuzen,alleen de Vlaamse oevers een aaneengesloten
industriële ontwikkeling hebben,dan laat net zich
raden wat voor invloed de Val van Antwerpen in 158 5
heeft gehad op de ontwikkeling van Zeeuws-Vlaanderen.
De huidige situatie van het gebied is weergegeven
op afb. 6.
VERKORTE LITERATUURLIJST
Algemene Geschiedenis der Nederlanden,VIHaarlem,1979
Alberts, A.: De Hollanders komen ons vermoorden.
De scheiding tussen Noord-en Zuid Nederland,
1585-1648Amsterdam,1975
Brand,ing.K.J.J.:Over het ontstaan van het Oost Zeeuws-
Vlaamse polder land.Zeeuws Tijdschrift1978no.6
50