koming geschiedde op 13 maart 1945,toen koningin Wilhelmina weer voor het eerst Nederlandse bodem betrad in het West Zeeuws-Vlaamse Eede. Evenals eeuwen geleden,blijft Zeeuws-Vlaanderen nog steeds fungeren als een barrière tussen de Belgische havensteden Antwerpen,Gent,(vroeger)Brugge en de zee. Alhoewel de vrije vaart niet meer belemmerd wordt,is men nog steeds afhankelijk van de bereidwilligheid, de goede nabuurschap,van het gebied waardoor men toegang naar de zee heeft. Wat voor invloed heeft nu de Val van Antwerpen in 1585 gehad op de ontwikkeling van Zeeuws-Vlaanderen? Een aantal zaken die een stempel op de ontwikkeling van het gebied hebben gedrukt,zijn hiervoren belicht. Het zijn er slechts enkele uit de rijke historie van Zeeuws-Vlaanderen. Als we de ontwikkelingen bezien die hebben plaatsge vonden langs het Noordzeekanaal en de Nieuwe Water weg, t.w. de kunstmatige verbindingen van de o.m. als gevolg van de Val van Antwerpen opgekomen Hollandse havensteden Amsterdam en Rotterdam naar de zee en we daarnaast zien dat langs de natuurlijke scheepvaart weg naar Antwerpen,alsmede langs het kanaal Gent- Terneuzen,alleen de Vlaamse oevers een aaneengesloten industriële ontwikkeling hebben,dan laat net zich raden wat voor invloed de Val van Antwerpen in 158 5 heeft gehad op de ontwikkeling van Zeeuws-Vlaanderen. De huidige situatie van het gebied is weergegeven op afb. 6. VERKORTE LITERATUURLIJST Algemene Geschiedenis der Nederlanden,VIHaarlem,1979 Alberts, A.: De Hollanders komen ons vermoorden. De scheiding tussen Noord-en Zuid Nederland, 1585-1648Amsterdam,1975 Brand,ing.K.J.J.:Over het ontstaan van het Oost Zeeuws- Vlaamse polder land.Zeeuws Tijdschrift1978no.6 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1985 | | pagina 52