DE VAL VAN ANTWERPEN IN 1585 EN DE INVLOED HIERVAN OP DE ONTWIKKELING VAN ZEEUWS-VLAANDEREN door ing.K.J.J.Brand INLEIDING In de loop der historie is de havenstad Antwerpen steeds in meer of mindere mate afhankelijk geweest van het gebied waardoor de grote scheepvaart van deze stad naar zee kon plaatsvinden. In de Middeleeuwen was deze afhankelijkheid voorna melijk gelegen in de Grote Zeeuwse tol,of Watertol, die reeds op het einde van de 13e eeuw geheven werd op de (Ooster-)Scheldete Irsikeroord,alsmede de geleidetollen op de Honte. Dit vormde overigens geen belemmering om Antwerpen in de 15e eeuw en de eerste helft van de 16e eeuw te doen uitgroeien tot de belangrijkste havenstad van de Nederlanden en een van de belangrijkste handelssteden van Europa. Momenteel,ook al wordt sinds bijna twee eeuwen de vrije vaart op de Schelde niet meer belemmerd,is Antwerpen voor bepaalde voorzieningen,zoals de aanleg van een Baalhoekkanaal of een verdere ver dieping van de Hont of Westerscheldenog steeds afhankelijk van de bereidwilligheid,de goede nabuurschap,van het gebied waardoor het toegang naar zee heeft.Ook dit heeft geen belemmering gevormd om Antwerpen (weer) te doen uitgroeien tot een van de belangrijkste wereldhavens. Tussen deze twee perioden jj/an ^grote ..bloei heeft Antwerpen gedurende, meer dan twee eeuwen( 16e en 17e eeuw) een volledige afhankelijkheid en belemmering van de grote scheepvaart moeten ondergaan,waardoor deze stad toen slechts als binnenhaven kon fungeren. Deze periode zette daadwerkelijk in op 17 augustus 1585,toen Antwerpen,centrum van de opstandige 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1985 | | pagina 37