beroemde Sir Walter Raleigh kan hebben ontmoet,die op
dat ogenblik op terugtocht was van een vergeefse reis
naar "El Dorado".De hele expeditie van de Antwerpse
zeeman kan worden gereconstrueerd aan de hand van en
kele documenten uit het Antwerpse Stadsarchief die op
gelukkige wijze konden worden aangevuld met stukken
uit het Rijksarchief in Zeeland en uit het Algemeen
Rijksarchief te 's Gravenhage.
Het is naar mijn gevoelen interessantin dit verband
te kunnen opmerken dat de Zuid-Nederlandse emigranten
ook in de zeevaart hun steentje hebben bijgedragen
tot de "Gouden Eeuw" van de Verenigde Provinciën,en
dit in afwijzing van de aloude theorieën van o.m.
Henri Pirenne,die beweert dat de "Belgen" nooit erg
veel aan zeevaart hadden gedaan,zomin te Brugge in
middeleeuwse contekst als te Antwerpen in de moderne
tijden,of nieuwe tijden,zoals men in Nederland zegt.
Trouwens,Gillis van Dornhoven is niet de enige:men
denke maar aan Joris van Spilbergen,ook een
Antwerpenaarof aan Pieter van den Broecke,eveneens
een geboren Sinjoor.
Al met al is de val van Antwerpen,economisch gezien,
voor de Scheldestad een ramp geweest.
Er wordt steeds wel - en terecht - gewezen op het feit
dat de ondergang ook weer niet zó totaal was,en dat
Antwerpen steeds een rol van betekenis is blijven
spelen,zij het dan ook maar een tweede-rangsrol
De overwegende positie in de Europese economie heeft
Antwerpen moeten afstaan aan Amsterdam in het bij
zonder en andere Hollandse steden,maar ook aan de
Zeeuwse haven- en handelssteden op de tweede plaats,
waarbij dan vooral moet worden gedacht aan Middelburg.
Wat dus anderzijds inhoudt dat de Noordelijke gewes
ten uiteindelijk hebben geprofiteerd van het herstel
van het "legitieme" gezag van koning Filips II in het
Zuiden van de Nederlanden.Men mag echter,naar mijn
mening,nooit beweren dat het Noorden al in 1584 en
15