bijgelovigheden;misschien niet de meest aangewezen
man om als klankbord voor atavistische zieleroerse-
len te fungeren.
WILDE JACHT
Snoep bracht de hellewagen in verband met de
"Duitsch-middeleeuwsche legende van "den wilden
Jager",de aanvoerder van het "woedende heir".
Onder deze Wilde Jacht verstond men éen in heel
noordwest-Europa bekend,door de winterlucht razend
dodenleger van Odin/Wodan,welke bende bestond uit
de hoofdgod zelf en een sliert gestorvenen die in
het graf geen rust konden vinden.De stoet werd ver
gezeld door wolfachtige honden en de Walküren of
slaggodinnen.Vele stervelingen werden door deze
schare van de aarde geplukt en meegevoerd door de
lucht.Tijdens het Germaanse Joelfeest,in christe
lijke tijden gemarkeerd door kerstmis en drie
koningen, vonden extatische i.e. onzedelijke tafe
relen plaats die de gedachte aan Wodans demonen-
leger levend hielden.Een flauwe echo hiervan zou
voortleven in o.a. het "Sinterklazen"-feest op
Ameland
De boven aangehaaldedoor Snoep opgevoerde mytho
logische benadering van uitingen van "volksgeloof"
was onder de Nederlandse belangstellenden in fol
klore voornamelijk gemeengoed geworden door het
werk van de archivaris en folklorist L.Ph.C.van
den Bergh (1805-1887) (6),die zeer beïnvloed was
door de opvattingen van de gebroeders Grim,
Vage verwijzingen naar voorchristelijke tijden
hielden lang stand:zo vindt men het herleiden van
de helle-, vurige of ijzeren wagen tot de Wilde
Jacht ook nog bij Jos. Schrijnen,wiens bekende
handboek (7) overigens door de germanist
J.de Vries afgedaan werd als een chaotische
curiositeitenverzameling (8)
In het verzamelwerkje "Vrijdag de dertiende" van
S.J.van der Molen (9) wordt de verandering van
5