MONUMENTENNIEUWS
Oude kleuren.
Orgelminnend Nederland werd onlangs opgeschrikt
door het bericht dat het beroemde orgel van de
St.Bavo te Haarlem op grond van onoordeelkundige
conclusies van zijn oude temperaverfbeschildering
was ontdaan en in een mahonie-imitatie was geschil
derd. Doordat aanwezige steigers nog moesten wor
den benut, was binnen zo korte tijd hierover beslist
dat zelfs de Rijksadviseur voor orgels voor een
fait-accompli stond.Volgens de berichtgeving had
men een proefschildering uit de vorige eeuw voor
authentiek aangezien.De oorspronkelijke beschil
dering in rood en rose marmer-imitatie heeft hier
mee plaatsgemaakt voor mahonie-imitatie,die ten
tijde van de bouw van het orgel (1738) nog niet
gebruikelijk was.
Ook ten onzent zijn voorbeelden van onzorgvuldig
omspringen met historische kleuren.
Destijds maakte ik van nabij de restauratie van
het orgel in de Grote Kerk te Goes mee.
Het bleek dat onder de achttiende-eeuwse beschil
dering nog veel van de zeventiende-eeuwse uitvoe
ring in edelhout en beschildering in kleuren aan
wezig was.Zo bleken de engelen op het hoofdwerk
polychroom beschilderd te zijn: het lichaam in
vleeskleur,het gewaad in groen en rood en-hetmeest
opmerkelijke - de vleugels in alle kleuren van
de regenboog,zoals men ze op altaarstukken uit
de middeleeuwen vindt afgebeeld,om aan te geven
dat dit bovenaardse wezens waren.
Het kerkbestuur voelde er wel voor deze oorspron
kelijke beschildering tot uitgangspunt te nemen,
maar de toenmalige rayonarchitect van de Rijks
dienst voor Monumentenzorg koos voor opnieuw ver
gulden. In plaats van contrastrijke elementen,
zoals ook de uitvoering in eikehout versierd met
44