ebbe - en sandelhout uitgangspunt is in de orgel
kas,werden de engelen nu tamelijk vormloze poppen,
zoals men ze zo vaak op orgels aantreft.
Een recenter voorbeeld is de beschildering van de
preekstoel in de Oostkerk te Middelburg.
Vóór de aanvang van de werkzaamheden heeft de met
de uitvoering belaste schilder het kerkbestuur er
op gewezen dat de preekstoel blijkens een inter1
rieurfoto van het einde van de vorige eeuw in witte
marmer-imitatie was geschilderd,evenals het hek
werk rondom het liturgisch centrum,terwij 1 de
achterliggende panelen in grijs marmer waren
beschilderd.
Bij een onoordeelkundige opknapbeurt in deze eeuw
heeft men de beschildering verwijderd.Hekwerk
panelen,banken en trap bleken uit eikehout te zijn
vervaardigdmaar de preekstoel en het paneel daar
boven waren van grenehout.Men besloot daarom deze
beide onderdelen in een eikehout-imitatie te schil
deren,maar realiseerde zich daarbij niet dat de in
1779 als eenheid ontworpen wandpartij van preek
stoel en orgel hiermee verbroken werd:de marmer
schildering verenigde hekwerkbanken,panelen,preek
stoel en orgelgalerij tot een geheel,het donkerbruin
bracht nu een scheiding teweeg.Bij de recente
schilderbeurt had deze fout kunnen worden hersteld,
in ieder geval voor wat betreft de preekstoel.
Gezien het bijzonder karakter van orgel en orgel
architectuur in de Oostkerk is het te betreuren
dat men de kans om recht te doen aan het oorspron
kelijk ontwerp niet heeft waargenomen.
Als derde voorbeeld van onzorgvuldig met kleuren
omspringen vermeld ik de Lutherse Kerk te Middelburg.
Deze werd gebouwd in de jaren 1737-1742 naar ontwerp
van de Middelburgse stadsarchitect Jan de Munck.
Het is een voorbeeld van barokbouw met het streven
naar het scheppen van een enkelvoudigeallesomvat
tende ruimte.
45