Eindelijk komt de machineverladen op een zolderbak,
en arriveerde woensdag 28 April aan het eind van de
Krukweg,waar hij werd opgelost en is op eigen kracht
zonder schotten naar de Dreef van kavel 73 gereden,
waar hij die avond nog anderhalf uur heeft gewerkt.
De machine heeft een gewicht van ongeveer 20 ton en
een schepbak van 60 dm .De grote machine he^ft een
gewicht van 42 ton met een schepbak van 1 m
Nu staan beide machines in de Dreef de nooddijk te
verzwaren welke woensdag 5 Mei was voltooid tot op
een hoogte van ruim 1,50 m boven hoog water.
Sinds wordt met de mensen met de karren en krui
wagens den dijk opgereden over 't Goesche Diep op
het land van de Heer De Wilde,wat een werkje van
langen adem is,daar die grond erg taai en nat is.
Naast de bestaande waterleiding (Goesche Diep)
is een duiker aangebracht om het achter de nooddijk
staande water weg te krijgen.Op het eerste gezicht
werkte dat verrassendlater bleek dat deze niet was
te houden.Door de grote drang van het water werd
hij onderloopszodat afsluiting moest gebeuren,wat
met moeilijkheden geptaard ging.De gehele massa zand
zakken moest worden verwijderd en weer opnieuw
worden aangevuld.Op 3 Mei is dat volbracht geworden,
ongelukkigerwijs was ons het getij verkeerd daar het
's avonds om half negen laag water was,zodat we tot
ongeveer 11 uur aan dat karwei hebben gewerkt.
Ook kan gezegd worden met alle welwillendheid van
alle mensen.
Ook was reeds enige dagen een electrische pomp
geplaatst bij de haven om het opgestopte water in
de haven te malen.Wat wel op het hoogste punt van
de waterkering,maar ook weer door de oorlogstoe
standen gebrek aan geleiding,niet verder kon wor
den geplaatst,die toch een keurige waterstand weet
te handhaven.Op zondag 2 Mei is het graafwerk met
beide machines voortgezet totdat woensdag 5 Mei de
nooddijk was voltooid op ongeveer 1,50 m boven
hoog water.
17