Eindelijk komt de machineverladen op een zolderbak, en arriveerde woensdag 28 April aan het eind van de Krukweg,waar hij werd opgelost en is op eigen kracht zonder schotten naar de Dreef van kavel 73 gereden, waar hij die avond nog anderhalf uur heeft gewerkt. De machine heeft een gewicht van ongeveer 20 ton en een schepbak van 60 dm .De grote machine he^ft een gewicht van 42 ton met een schepbak van 1 m Nu staan beide machines in de Dreef de nooddijk te verzwaren welke woensdag 5 Mei was voltooid tot op een hoogte van ruim 1,50 m boven hoog water. Sinds wordt met de mensen met de karren en krui wagens den dijk opgereden over 't Goesche Diep op het land van de Heer De Wilde,wat een werkje van langen adem is,daar die grond erg taai en nat is. Naast de bestaande waterleiding (Goesche Diep) is een duiker aangebracht om het achter de nooddijk staande water weg te krijgen.Op het eerste gezicht werkte dat verrassendlater bleek dat deze niet was te houden.Door de grote drang van het water werd hij onderloopszodat afsluiting moest gebeuren,wat met moeilijkheden geptaard ging.De gehele massa zand zakken moest worden verwijderd en weer opnieuw worden aangevuld.Op 3 Mei is dat volbracht geworden, ongelukkigerwijs was ons het getij verkeerd daar het 's avonds om half negen laag water was,zodat we tot ongeveer 11 uur aan dat karwei hebben gewerkt. Ook kan gezegd worden met alle welwillendheid van alle mensen. Ook was reeds enige dagen een electrische pomp geplaatst bij de haven om het opgestopte water in de haven te malen.Wat wel op het hoogste punt van de waterkering,maar ook weer door de oorlogstoe standen gebrek aan geleiding,niet verder kon wor den geplaatst,die toch een keurige waterstand weet te handhaven.Op zondag 2 Mei is het graafwerk met beide machines voortgezet totdat woensdag 5 Mei de nooddijk was voltooid op ongeveer 1,50 m boven hoog water. 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1986 | | pagina 19