Intussen is ook begonnen op de zwakste plekken van de nooddijk te bekrammen,namelijk met losgemaakt geperst stroo,open geschud,waarover vlechtwerkwat met paaltjes van ongeveer 40 cm lengte met inkeping op het boveneind in den dijk wordt vast geperst wat wel goed werk lijkt. Na 5 Mei staat de grote dreglijn stil,daar de machi nist zijn verlof moest nemen. De kleine is 8 Mei begonnen een wal te werpen op kavel 74 om rond de hoeve en gebouwen een dijk van voorlopige drooglegging te zorgen,wat maar een drab bige dijk schijnt te worden. Ook worden door de Firma van der Schuit per dag 1000 perkoenen bezorgd,die we evenwel niet zo dade lijk voor het werk benodigd hebben. Zaterdag was een schip(schipper Teunisse) met een lading afbraakpuin aanwezig,wat door hemzelf werd gelost,de helft ongeveer op het einde van de Havendijkweg en het andere op 't eind van de Krukweg.Voor die tijd hadden we de split vervoerd naar 't jachthuis om plaats te maken voor het stor ten van puin. Maandag 11 Mei hebben we de mèeste zandzakken,die zo hier en daar voor waterkering waren aangelegd, geledigd en gewassen om algehele verrotting te voor komen,dat in de duizenden liep,en tegelijkertijd het uitkomende zand tot dijkjes opgeworpen. Ook zijn we dien dag rijshout gaan vervoeren,dat de voorgaande storm was komen aanspoelen vanuit Noord-Bevelandwaar de aannemer Van Oord bezig was zinkstukken te vervaardigen en het hem van zijn opslagplaats door de vloed was meegesleurd. Het is wel een warboel maar toch bruikbaarwat ons ook voortgang kan doen maken met versterking van de nooddijk. Woensdag 12 Mei is de nooddijk klaar gekomen over 't Goesche Diep met oprijdenzodat we nu met het vrijgekomen personeel van dat grondwerk met rijs- houtbewerking kan worden begonnen,wat voor ons 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1986 | | pagina 21