volk wel een vreemd werk scheen te zijn,wat later bleek geen toveren te zijn,en redelijk werk voor ons doen is geworden.Ondertussen was een ploegbaas van de heren De Wilde aangenomen om het lopende werk te regelen en uit te voeren, waardoor we veel ge mak en veel zicht in 't werk kregen. Donderdag 13 Mei was de machinist der gtote dreg- lijn weer present,die eerst een defect aan zijn machine moest herstellenwat na 2 dagen was hersteld. Op 15 Mei is hij met zijn machine naar 't eind van de Dreef gesjouwd,wat ongeveer een gehele dag heeft geduurd,en is daar begonnen de sloot die we hadden gemaakt voor het opwerpen van de nooddijk te dich ten,daar deze gevaar opleverde onze dijk te doen afschuiven door het doordringen van de hoofdbuis der draineringdie door de persing van het water het door de dijk heen stuwde en daardoor afschui vingen voordeden.Ondertussen had de kleine dreg- lijn de gehele week aan de nooddijk om de boerde rij gewerkt,wat zaterdag 15 Mei op dezelfde hoog te was klaar gekomen als de reeds bestaande nood dijk.Die machine staat nu gereed om de terugtocht te beginnen over 't land naar de Zeedijkweg om daar tewerkgesteld te worden naar omstandigheden. Vrijdag 14 Mei zijn alle karren en rails verzameld en vervoerd naar de plaats van herkomst,wat zater dag is tot stand gekomen.Ook is de nooddijk tot ongeveer de hoeve bekramd met stroo en vlechtwerk, dus zijn we wat zekerder van het aflopen van de gemaakte dijk. Zondag 8 Mei was het verschrikkelijk hoog tij geweest,wat ons ongerust maakte voor afzakking van ons nog jeudig werk en wat ons deed klaar maken om maandagmorgen 9 Mei met alle mensen om 5 uur aan de dijk te zijn om te repareren dat was afgezakt en afgekabbeld voordat weer de nieuwe tij zou komen,wat bij laag tij veel meeviel en we reeds om half acht in den morgen weer alles 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1986 | | pagina 22