kleine luizenplechtje.Daarna werd het schip gereedgemaakt voor de tewaterlating.De huid werd tot ruimschoots boven de waterlijn aan gebracht. De huidgangen werden in hun vorm gebrand en de naden wer den waterdicht gemaakt met touw en pek.De kielslagbedden en smeer houten werden dik met kaarsroet ingesmeerd en het schip kon,met de boeg eerst,het water in. De tewaterlating was een feestelijke aangelegenheiddie altijd rij kelijk besproeid moest worden.Rechts op de vierde prent zien we een schip dat in het water al een stuk verder afgebouwd is. De bovenbouw en de beschieting werden .terwijl het schip al in het water lag,verder afgebouwd,en de onderste stengen van de masten wer den op het schip gehesen met een mastkraan.In deze fase werd ook het voorschip met galjoen en schegbeeld afgebouwd,en achter op het schip werd het beeldhouwwerk van het hekkebord aangebracht. Het kielhalen maakte meestal geen deel uit van de bouw van het schip.Het werd vaak later gedaan als onderhoudsbeurt om de huid schoon te maken en van een laag vuilwerend materiaal te voorzien, of om het schip een tweede huid te geven.Als laatste werd het schip afgetuigd.De marsen werden op de masten gehesen.de stengen en de ra's ,het touwwerk oplopende tot duizende meters en ten slotte de zeilen aangebracht. Ik neem aan dat velen onder u ooit in de gelegenheid zijn geweest om op de afdeling Nederlandse Geschiedenis van het Rijksmuseum het grote model van het oorlogsschip de William Rex te bekijken. Wie niet geweest is,kan ik het van harte aanbevelen.Het is het grootste model van een 17de-eeuws Nederlands oorlogsschip. Het is bovendien één van de weinige overgebleven Zeeuwse modellen uit de tijd van de Admiraliteiten. De romp van dit model werd in 1698 te Vlissingen voltooid en in de daaropvolgende jaren werd het onder toezicht van luitenant-admiraal Cornelis Evertsen getuigd.We mogen dus aannemen dat dit model een getrouwe weergave van een linieschip van 70 80 stukken van het einde van de 17de eeuw is.Het model stelt geen specifiek schip uit de Nederlandse vloot voor: er is nooit een schip met de naam William Rex geweest. Die bijnaam dankt het model aan het monogram dat 4 x in de stralen krans bovenaan het hekkebord is weergegeven,RWRdat waarschijn lijk slaat op het Engelse koningschap van stadhouder Willem de Derde. Het model is uitsluitend als pronkscheepje voor de Raadzaal van de Admiraliteit in Middelburg gebouwd en heeft daar tot het einde van de 18de eeuw gestaan.In het midden van het hekkebord kunt u het wa pen van Zeeland onderscheiden. Wat valt er nu eigenlijk aan zo'n model te zien?Waar moeten we op letten als we het van dichtbij gaan bekijken? Een zeilschip bestaat uit een drijvend gedeelte.de romp,en het tuig, dat voor de voortbeweging bestemd is.De romp,als basis van het schip, is voor de scheepsbouwers altijd het belangrijkst geweest. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 13