Ook voor het vak scheepsbouw betekende dit voortaan een landelijke aanpak onder 1 constructeur-generaalAl bij al is de Vlissingse werf de woelige periode daarna goed doorgekomen: veel werd ver woest, maar alles werd ook weer opgebouwdzodat Vlissingen in de eerste helft van de 19de eeuw één van de grootste werven van aan bouw van de nieuwe Nederlandse marine werd. Hier wil ik mijn verhaal over de scheepsbouw bij de Admiraliteit van Zeeland afsluiten. Ik ben mij ervan bewust dat het historische overzicht wat schetsma tig is gebleven,maar gegevens omtrent dit onderwerp zijn helaas moeilijk te achterhalen.De archieven van de Admiraliteiten in Den Haag zijn in de 19de eeuw ernstig beschadigd en er is over dit on derwerp bitter weinig geschreven.Ook wat betreft modellen en af beeldingen is er voor Zeeland bijna niets bewaard gebleven. Aan de andere kant lijken de archieven van de Rekenkamer van Zeeland en andere fondsen van het Rijksarchief in Middelburg nog veel onontgonnen materiaal te herbergen.Misschien ligt hier nog een taak voor historici in de toekomst. 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 19