Ook voor het vak scheepsbouw betekende dit voortaan een landelijke
aanpak onder 1 constructeur-generaalAl bij al is de Vlissingse
werf de woelige periode daarna goed doorgekomen: veel werd ver
woest, maar alles werd ook weer opgebouwdzodat Vlissingen in de
eerste helft van de 19de eeuw één van de grootste werven van aan
bouw van de nieuwe Nederlandse marine werd.
Hier wil ik mijn verhaal over de scheepsbouw bij de Admiraliteit
van Zeeland afsluiten.
Ik ben mij ervan bewust dat het historische overzicht wat schetsma
tig is gebleven,maar gegevens omtrent dit onderwerp zijn helaas
moeilijk te achterhalen.De archieven van de Admiraliteiten in Den
Haag zijn in de 19de eeuw ernstig beschadigd en er is over dit on
derwerp bitter weinig geschreven.Ook wat betreft modellen en af
beeldingen is er voor Zeeland bijna niets bewaard gebleven.
Aan de andere kant lijken de archieven van de Rekenkamer van Zeeland
en andere fondsen van het Rijksarchief in Middelburg nog veel
onontgonnen materiaal te herbergen.Misschien ligt hier nog een taak
voor historici in de toekomst.
17