industrie gedaan.De meeste werven hadden zich niet tijdig op het
nieuwe maritieme tijdperk voorbereid.
4.STOOMVAART
De maritieme hervorming begon met de introductie van de scheeps
schroef omstreeks 1840 op de Engelse schoener .Archimedes
Het militaire belang werd direct in Nederland ingezien.
Frankrijk zag strategische mogelijkheden.Aanleiding was het idee
van de Prins van Joinville, derde zoon van Lodewijk Philips,die in
1844 voorstelde om linieschepen van stoomvoortstuwing te voorzien
en te gebruiken als combattante transportschepen die ongehinderd
door stroom en wind legers zouden kunnen overzetten.
Franse ingenieurs zetten deze denkbeelden om in projecten: het
voorzien van linieschepen van hulpschroefvoortstuwing en de bouw
van het schroefstoom-linieschip "Napoleon" door de bekende inge
nieur Dupuy de Lome,dat in 1850 in de vaart kwam.
De Engelsen reageerden panisch op deze berichten.In één klap zagen
zij hun onafhankelijkheid bedreigd door de mogelijke kracht van de
combinatie van de Franse land- en zeestrijdkrachten.
Dankzij de vooraanstaande industriële positie die zou worden gee-
taleerd met de eerste grote wereldtentoonstelling in 1851 in het
Chrystal Palace te Londen volgden spoedig maatregelen.
Voor de verdediging van de kusten voorzagen ook de Britten vele
schepen van hun vloot van hulpschroefvoortstuwing.In korte tijd
ontwikkelden en produceerden de al bestaande fabrieken stoomwerk
tuigen voor de aandrijving van scheepsschroeven en mechanismen om
de schroef naar believen aan de machine te koppelen of ervan af te halen
Deze ontwikkelingen gingen aan Nederland niet onopgemerkt voorbij.
Op voorstel van Prins Hendrik der Nederlanden brachten Nederlandse
marine-ingenieurs en de inspecteur van 's Rijksstoomvaartdienst
in 1851 een bezoek aan Engelandniet alleen om de wereldtentoon
stelling te bezoeken maar ook om kennis te nemen van de stand van
zaken wat betreft de schroefvoortstuwing
Het resultaat was dat al een jaar later de kiel werd gelegd van het
eerste schroefstoomkorvetHet was de "Medusa" die in Amsterdam is
gebouwd.In 1853 begon te Vlissingen de bouw van het fregat met hulp-
stoomvermogen "Prinses Amelia", ontworpen door de hoofdingenieur
L.K.Turk.De tewaterlating vond plaats in 1855.De schepen kregen
machines die door de Nederlandse Stoomboot Maatschappij te Fyenoord
en de firma Paul van Vlissingen - Dudok van Heel te Amsterdam, op
aanwijzingen van de inspecteur van 's Rijksstoomvaartdienst LTZ
Huygens waren geleverd.
Wel een bewijs hoe snel onze Nederlandse industrie op de nieuwe
ontwikkelingen in kon spelen.
5.BEWAPENING
Ingrijpender nog waren de gevolgen van de technologische ontwikke
lingen die op het gebied van de bewapening plaats vonden.
30