industrie gedaan.De meeste werven hadden zich niet tijdig op het nieuwe maritieme tijdperk voorbereid. 4.STOOMVAART De maritieme hervorming begon met de introductie van de scheeps schroef omstreeks 1840 op de Engelse schoener .Archimedes Het militaire belang werd direct in Nederland ingezien. Frankrijk zag strategische mogelijkheden.Aanleiding was het idee van de Prins van Joinville, derde zoon van Lodewijk Philips,die in 1844 voorstelde om linieschepen van stoomvoortstuwing te voorzien en te gebruiken als combattante transportschepen die ongehinderd door stroom en wind legers zouden kunnen overzetten. Franse ingenieurs zetten deze denkbeelden om in projecten: het voorzien van linieschepen van hulpschroefvoortstuwing en de bouw van het schroefstoom-linieschip "Napoleon" door de bekende inge nieur Dupuy de Lome,dat in 1850 in de vaart kwam. De Engelsen reageerden panisch op deze berichten.In één klap zagen zij hun onafhankelijkheid bedreigd door de mogelijke kracht van de combinatie van de Franse land- en zeestrijdkrachten. Dankzij de vooraanstaande industriële positie die zou worden gee- taleerd met de eerste grote wereldtentoonstelling in 1851 in het Chrystal Palace te Londen volgden spoedig maatregelen. Voor de verdediging van de kusten voorzagen ook de Britten vele schepen van hun vloot van hulpschroefvoortstuwing.In korte tijd ontwikkelden en produceerden de al bestaande fabrieken stoomwerk tuigen voor de aandrijving van scheepsschroeven en mechanismen om de schroef naar believen aan de machine te koppelen of ervan af te halen Deze ontwikkelingen gingen aan Nederland niet onopgemerkt voorbij. Op voorstel van Prins Hendrik der Nederlanden brachten Nederlandse marine-ingenieurs en de inspecteur van 's Rijksstoomvaartdienst in 1851 een bezoek aan Engelandniet alleen om de wereldtentoon stelling te bezoeken maar ook om kennis te nemen van de stand van zaken wat betreft de schroefvoortstuwing Het resultaat was dat al een jaar later de kiel werd gelegd van het eerste schroefstoomkorvetHet was de "Medusa" die in Amsterdam is gebouwd.In 1853 begon te Vlissingen de bouw van het fregat met hulp- stoomvermogen "Prinses Amelia", ontworpen door de hoofdingenieur L.K.Turk.De tewaterlating vond plaats in 1855.De schepen kregen machines die door de Nederlandse Stoomboot Maatschappij te Fyenoord en de firma Paul van Vlissingen - Dudok van Heel te Amsterdam, op aanwijzingen van de inspecteur van 's Rijksstoomvaartdienst LTZ Huygens waren geleverd. Wel een bewijs hoe snel onze Nederlandse industrie op de nieuwe ontwikkelingen in kon spelen. 5.BEWAPENING Ingrijpender nog waren de gevolgen van de technologische ontwikke lingen die op het gebied van de bewapening plaats vonden. 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 32