Verbetering van buskruitnauwkeurige machinale metaalbewerkings technieken toepassing van holle met springstof gevulde projectie len en de ontwikkeling van ontstekingsmechanismen en richtmiddelen leidden tot de invoering van granaatkanonnen.Bestaande fortificaties en houten scheepswanden bleken niet bestand tegen doordringing en de verwoestende werking van het exploderende projectiel. Hoe verwoestend dit was bleek in 1853 toen een Russisch eskader met granaatkanonnen de Turkse vloot bij Sinope in de grond boorde. De berichten waren alarmerendHet Comité van Defensie dat in op dracht van de Minister van Oorlog over de Nederlandse kustverdedi ging moest adviseren kwam tot een vlootplan met grote aantallen stoomschepen.De leden van het Comité bekommerden zich minder om de kosten van het plan dat de Minister van Marine moest financieren. Er kwam dan ook niets van. De reactie van onze Minister van Marine was de boodschap dat de Nederlandse vloot zijn taak maar moest beperken tot het konvooi eren van koopvaardijschepen en het gevecht met oorlogsschepen zoveel mogelijk diende te vermijden. Inmiddels ontwikkelde de Minister van Marine zo zijn eigen ideeen op grond van informatie die hij van zijn deskundige adviseurs ont ving. Turk bracht in 1855 een bezoek aan Cherbourg waar hij de drijvende batterij „Dèvastation* in aanbouw zag.De vorm van dit met 11 cm. dikke smeedijzeren platen beklede houten schip leek op die van een fregat van 44 stukken.Het was één van de drie drijvende batterijen die enkele maanden later, door de geringe diepgang in ondiep water op korte afstand onkwetsbaar voor de kustbatterijen,de vesting Kinburn in de Krim tot overgave dwongen. Op grond van deze en aanvullende informatie,onder meer uit Rusland, besloot Minister van Marine Lotsy in 1857 om bij wijze van proef het linieschip,Koning der Nederlanden te verbouwen tot drijvende batterij zonder eigen voortstuwing.Om nog verdere kosten te sparen werden oude smeedijzeren ketelplaten van de Marine die de Grofsme derij in Leiden in voorraad had,gebruikt om de voor- en achterzijde van een pantser te voorzien. Veel haast maakte de Minister niet,want het duurde tot 1861-dus vier jaar-voor de proef met de drijvende batterij die de naam "Neptunus" kreeg,gereed was en besloten werd om meer drijvende batterijen in te richten. Maar de maritieme hervormingen in het buitenland gingen onver droten voort met Frankrijk als generator.De Franse ingenieurs combineerden het succes van de gepantserde stoombatterijen met de goede zee-eigenschappen van het stoomlinieschip,Napoléon'Zij kwamen tot een nieuw concept n.l.geheel met ijzeren platen gepant serde houten zeegaande schroefstoomschepen.Zo begon in 1858 de bouw van de»Gloire in Toulon. Onmiddellijkhadden.de Britten het antwoord.Een jaar later begon de constructie van de,Warrior, waarvan de pantsering tevens deel uit maakte van de rompconstructie.Het was het begin van een wapenwed loop waarvan het einde in die tijd niet was te voorzien. 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 33