particuliere werven in Engeland voor buitenlandse rekening werden gebouwd.Deze belangstelling resulteerde in een opdracht aan de firma Laird te Birkenhead voor de bouw van het gepantserde toren schip.Prins Hendrik der Nederlanden.Bruno Joannes Tideman moest toezicht houden bij de bouw7mede met het oog op de constructie en bouw van de volgende pantserschepen,die naar de mening van de Minister in Nederland plaats moest vinden. 7.CONCESSIEAANVRAAG DOOR TIDEMAN In april 1865 vertrok Tideraan naar Engeland.Al enkele maanden later, kwam hij tot een voor een rijksambtenaar ongewoon verzoek. Wat was er aan de hand. - De Minister,die voorstander van vlootvernieuwing was door de introductie van pantserschepen,wist zich gesterkt door een aanbeveling van een door de regering ingestelde breed samen gestelde commissie die moest adviseren over de kustverdediging. In een goed doortimmerd rapport concludeerde de commissie dat er gepantserde monitors en stoomramschepen moesten worden aan geschaft. - Door het aannemen van de spoorwegwet in 1860 zou veel spoorweg- materieel moeten worden aangeschaftde transatlantische stoom vaart kwam op gang.Kortom,in Nederland zou toekomst zijn voor de zware industrie. - De technische-culturele voorwaarden waren gunstig.Kennis was aanwezig,zo was in Vlissingen gebleken. In 1863 was de Polytechnische School te Delft geopend. - Het comité van Defensie verloor aan invloedwaardoor vele "schadelijke" vestingen,waaronder die te Vlissingenzouden worden opgeheven. - Het spoorwegnet kon zich uitbreiden.In 1865 bestonden verge vorderde plannen voor de aanleg van een spoorweghaven bij Vlissingen en aansluiting op het Europees spoorwegnet. Van alle havens in Nederland was Vlissingen de best toegan kelijke. -Maar het belangrijkste was wel dat de Minister bij het vooruit zicht van de opheffing van de vesting Vlissingen onvoldoende argumenten had om het voortbestaan van de Rijkswerf te verde digen. De roep om het aantal rijkswerven uit bezuinigingsover wegingen te verminderen was te luid. Door genoemde punten kwam Tideman er toe bij de Minister een con- sessieaanvraag in te dienen tot overname van de Rijkswerf om daar een industrieel bedrijf te stichten om in de toekomstige behoefte van de Staat aan groot materieel te voorzien. In feite zou het een staatsbedrijf worden waar de liberale 34

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 36