regering gezien de al gevestigde bedrijven (van Vlissingen en Dudok van Heel, Etablissement Fyenoord) niets voor voelde. Tideman kreeg dus nul op het request. 8.VERVAL De volgende jaren kenmerkte zich door verval.Ondanks toenemende internationale spanningen durfde de Minister van Marine het niet aan de aanbevelingen van de regeringscommissie tot advisering van de kustverdediging in de Tweede Kamer te brengen. Het gevolg was dat de Marine in een desolate toestand verkeerde en dat in 1866 het enige bruikbare materieel bestond uit de nog onafgebouwde "Prins Hendrik der Nederlanden" en een paar drij- - vende batterijen zonder eigen voortstuwing. Tideman schreef enigzins verbitterd:"De natie wordt niet wakker, zij dommelt steeds in zalige gerustheid voort,hetzij omdat men denkt dat het zo erg niet is,hetzij omdat men niet in de mogelijk heid van onze verdediging tegen Pruissen of Frankrijk gelooft". In 1866 viel het door de firma Laird gebouwde gepantserde toren- schip^Independencia dat op weg was naar Peru zonder de vereiste toestemming de haven van Vlissingen binnen,pantser van 11,4 cm. en getrokken Armstrong kanons van 17,5 cm kaliber. Tot handhaving van de orde kon Nederland niet meer doen dan het houten stoomfregat,, Adolf Hertog van Nassau met 500 man aan boord naar Vlissingen sturen. Men moest in Nederland maritiem speci alist zijn om het absurde van deze situatie in te zien terwijl aldus Tideman in Engeland iedere kruidenier begreep dat "onze „Adolf Hertog van Nassau in minder minuten dan zijn naam woorden telt door die moderne sloper naar de bodem van de Schelde zou zijn gezonden". Pas in 1867 kwam het eindelijk mede onder de druk van de interna tionale gebeurtenissen tot uitvoering van het nieuwe vlootplan. Het merendeel van de monitors en ramschepen moest in Nederland worden gebouwd.De pantserinrichting te Vlissingen werd naar Amsterdam overgebrachtDe gebouwen kwamen leeg te staanwachtend op een nieuwe bestemming. 9-EEN NIEUW BEGIN In 1873 opende koning Willem III de nieuwe haven en spoorwegwerken. Geconfronteerd met de vervallen gebouwen van de voormalige Rijks werf kreeg Tideman de uitnodiging om een plan te ontwerpen,zodat "de Nederlandsche Nijverheid spoedig eene fabriek van Scheeps bouw te Vlissingen zou stichten op de voormalige Rijkswerf". Het resultaat is bekend.Tideman wist Arie Smit er toe te brengen de concessie-aanvraag in te dienen welke uiteindelijk leidde tot de overeenkomst tussen de Staat en Arie Smit op 8 september 1875. De eerste jaren van de Koninklijke Maatschappij De Schelde waren moeilijk.Nieuwe Nederlandse Stoomvaartmaatschappijen werden sinds 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 37