Wel deden zich problemen voor van politieke aard.Maar het gaat te
ver om daar nu op in te gaan.
Natuurlijk kwam hier en daar wel wat plichtsverzuim voor.
Vooral over de vendumeesters rezen klachten.De een liet zijn ambt
waarnemen door een commissaris.Die commissaris op zijn beurt liet
de veiling leiden door zijn dochter.Een ander zou zijn bevoegdheden
overschreden hebben door het zelf inkopen van buitgoederen en het
indirect reden in kaperschepen.Beide zaken waren voor vendumeesters
verboden.Een van de controleurs veronachtzaamde zijn administratie.
Wat de raden ter admiraliteit betrof,moet gewezen worden op het
hoog absentisme - vaak waren er maar twee of drie raden aanwezig.
Al moet ik erbij zeggen.dat dat in de loop van de oorlog steeds
minder voorkwam.Maar al bij al was het bedrijf na zoveel jaren
oorlog goed op gang gekomen.
Indirekt heeft de Zeeuwse admiraliteit wel degelijk meegewerkt aan
de beveiliging van Zeeland.
Dat was wat ik U hier wilde vertellen.Naar ik hoop is in deze korte
lezing enigszins aangetoond.hoeveel de kaapvaart betekend heeft voor
de Zeeuwse economie en niet minder voor de veiligheid.
Des te opmerkelijker is het dat er nog maar zo weinig is gepubli
ceerd over dat onderwerp.
Terecht noemde Van Hamel in 1941 kaapvaart en kapers "twee groote
miskenden".Het was hem opgevallen dat er - anders dan bij de beroem
de Nederlandse zeehelden het geval is - nog zoveel anonimiteit on
der de kaperkapiteins heerste.De naam Credo bijvoorbeeld vindt men
nauwelijks terug in de literatuur.
(Nagtglas noemde wel de vermaarde Credo,onder Bacot.maar maakte van
Credo zelf geen aparte vermelding,alleen maar van kapitein Hamers
en Gerrits.)
Het is eigenlijk vreemd,dat er geen biografie is verschenen van een
van de groten.Het is wel zo,dat de kaapvaart - net als de slaven
vaart - moreel niet zo hoog werd aangeslagen,maar dat beveiligen
van Zeeland lijkt me toch een positief punt.waarvoor men de kapers dank
baar mocht zijn.
Vergelijk dit nu eens met de Franse kaapvaart.
Onlangs verscheen er een artikel van Bromley over een Franse kaper
kapitein.Bromley die zich decennia lang met de West-Europese kaap
vaart heeft beziggehouden.
Maar verder.hoeveel zaken op straat in St.Malo herinneren niet aan
de kaapvaart!En in Duinkerken staat op de hoek van elke straat wel
een cafe dat Jean Bart heet.Vergeleken met die steden hebben
Middelburg en Vlissingen hun kapers maar weinig eer betoond.
Gezien het belang van de kaapvaart voor Zeeland zijn meer historisch
onderzoek,meer publicatieseindelijk eens een tentoonstelling,
maar ook andere meer toeristisch getinte voorlichting wel degelijk
gewenst
En waarom zou er in Middelburg geen cafe genoemd kunnen worden naar
Willem Credo?
51