DE OPGRAVING IN DE STEENHOUCK
Een themaweek voor studenten Pabo 2 van de Christelijke Pedagogische
Akademie te Middelburg, 25 t/m 29 augustus 1986
door
B.Oele
INLEIDING
Elk jaar is er aan het begin van het tweede Pabo-studiejaar van de
Christelijke Akademie te Middelburg een themaweek,die in het curriculum
is bestemd voor:
- het leren hanteren van bronnen,
- het onderzoeken op eigen niveauvooral van zaken die relevant zijn
voor natuur- en/of cultuurorientatie,
- het oefenen in het schriftelijk vastleggen van het onderwijsproces
in die week en van de resultaten daarvan.
Het streven is steeds om deze algemene doelstellingen te realiseren
aan de hand van een concreet landschap,deellandschap,landschapselement
of -aspect.
Landschappen lenen zich namelijk bij uitstek als bron voor vele vormen
van onderwijs.Direct van het landschap afgeleide bronnen zijn kaarten
afbeeldingenbeschrijvingen en studies,die op een (deel)landschap of
landschapselement betrekking hebben.
Bewoners.gebruikers en passanten kunnen op eigen wijze informatie over
aspecten van een landschap verschaffen.
Door middel van diverse,uit verschillende disciplines afkomstige tech
nieken kan concrete kennis uit een landschap en uit afgeleide bronnnen
worden gehaald.
Het leren omgaan met die technieken is binnen het onderwijs tenminste
een even gerechtvaardigd doel als de kennis die ermee wordt verzameld.
Landschappen zijn niet alleen geschikt voor het onderwijs omdat ze zulke
goede kennisbronnen zijn en omdat zoveel verschillende schoolvakken ermee
uit de voeten kunnen.Ze zijn het ook omdat ze verschillendevaak tegen
strijdige waarden bezitten.Het is voor het onderwijs zinvol die waarden
te beseffen.Informatie(kennis) is een voorwaarde voor het kunnen waar
deren, dat wil zeggen het tegen elkaar afwegen van waarden.
Landschappen hebben gebruikswaarde als productiemiddel voor de landbouw,
als ruimte om er gebouwen in neer te zetten,wegen in aan te leggensport
parken .recreatiegebieden .natuurparken en tuinen in te realiserenals ruim
te om er minerale grondstoffen uit te winnen,afval in op te slaan,als
ruimte om er strategische lijnen in te accentueren met verdedigings- of
aanvalspunten
Daarnaast zijn er de herinneringswaarden: landschappen als albums waarin
de bewoners hun geschiedenis hebben geschreven.Ze koesteren die omdat hun
identiteit ermee samenhangt.
Persoonlijke belevenswaarden zijn moeilijk te veralgemeniserenmaar in
het afwegingsproces zijn ze niet minder relevant dan andere waarden.
Tenslotte valt de ecologische waarde te onderscheiden.Het gaat daarbij
11