DE OPGRAVING IN DE STEENHOUCK Een themaweek voor studenten Pabo 2 van de Christelijke Pedagogische Akademie te Middelburg, 25 t/m 29 augustus 1986 door B.Oele INLEIDING Elk jaar is er aan het begin van het tweede Pabo-studiejaar van de Christelijke Akademie te Middelburg een themaweek,die in het curriculum is bestemd voor: - het leren hanteren van bronnen, - het onderzoeken op eigen niveauvooral van zaken die relevant zijn voor natuur- en/of cultuurorientatie, - het oefenen in het schriftelijk vastleggen van het onderwijsproces in die week en van de resultaten daarvan. Het streven is steeds om deze algemene doelstellingen te realiseren aan de hand van een concreet landschap,deellandschap,landschapselement of -aspect. Landschappen lenen zich namelijk bij uitstek als bron voor vele vormen van onderwijs.Direct van het landschap afgeleide bronnen zijn kaarten afbeeldingenbeschrijvingen en studies,die op een (deel)landschap of landschapselement betrekking hebben. Bewoners.gebruikers en passanten kunnen op eigen wijze informatie over aspecten van een landschap verschaffen. Door middel van diverse,uit verschillende disciplines afkomstige tech nieken kan concrete kennis uit een landschap en uit afgeleide bronnnen worden gehaald. Het leren omgaan met die technieken is binnen het onderwijs tenminste een even gerechtvaardigd doel als de kennis die ermee wordt verzameld. Landschappen zijn niet alleen geschikt voor het onderwijs omdat ze zulke goede kennisbronnen zijn en omdat zoveel verschillende schoolvakken ermee uit de voeten kunnen.Ze zijn het ook omdat ze verschillendevaak tegen strijdige waarden bezitten.Het is voor het onderwijs zinvol die waarden te beseffen.Informatie(kennis) is een voorwaarde voor het kunnen waar deren, dat wil zeggen het tegen elkaar afwegen van waarden. Landschappen hebben gebruikswaarde als productiemiddel voor de landbouw, als ruimte om er gebouwen in neer te zetten,wegen in aan te leggensport parken .recreatiegebieden .natuurparken en tuinen in te realiserenals ruim te om er minerale grondstoffen uit te winnen,afval in op te slaan,als ruimte om er strategische lijnen in te accentueren met verdedigings- of aanvalspunten Daarnaast zijn er de herinneringswaarden: landschappen als albums waarin de bewoners hun geschiedenis hebben geschreven.Ze koesteren die omdat hun identiteit ermee samenhangt. Persoonlijke belevenswaarden zijn moeilijk te veralgemeniserenmaar in het afwegingsproces zijn ze niet minder relevant dan andere waarden. Tenslotte valt de ecologische waarde te onderscheiden.Het gaat daarbij 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 13