klassikaal onderwijs met behulp van het bord kwam in de plaats van het ondoelmatige en geestdodende hoofdelijke onderwijs. 2.Het klassikale systeem. De nieuwe onderwijsmethode die men had bedacht noodzaakte de onderwijzer om de kinderen nu groepsgewijze les te geven in opklimmende graad van vaardigheden: eerste beginselen en schrijven in de eerste,lezen en schrij ven in de tweede,en rekenen erbij in de derde (en soms wat aardrijkskunde of geschiedenis) .Het schoolgeld nam toe met de kennis,bijv. AO ct./jO ct.en 80 ct.per maand voor de derde klas. Het kwam er op neer,dat de onderwijzer uitleg ging gevenkinderen regel matig de school dienden te bezoeken om niet achter te raken,veel lokalen moesten worden vergroot,en een soort overgang van klas naar klas diende plaats te vinden. Vooral het lezen kreeg grote aandacht.Inspecteurs beoordeelden het onder- wijspeil graag naar de leesvaardigheiden betere methoden vervingen het geestdodende spellen. (3) Begrip voor het geleerde en gelezene stond nu centraler,en voor het eerst verscheen een meer op het kinderlijk bevattingsvermogen afgestemde school- lektuur Het klassikale systeem was een vondst,maar had konsekwentiesVan de oude re onderwijzer eiste het een moeilijke omscholing.De ouders zagen de kos ten stijgen en de kinderen meer dan vroeger onttrokken aan arbeid,maar ook een plotseling verdwijnen van bijbel en katechisatieboekjes. Gemeenten kregen de taak toebedeeld voor doelmatigere voorzieningen te zorgen.En op het platteland was in het algemeen de houding van de men sen traditioneel en conservatief.Tot na 18A0 was het verbeterde onder wijs nog niet overal ingevoerd en gold een onderwijzer in oude trant hier en daar nog als geliefd bij het volk. (A) Het is de vraag of de overheid zich al deze praktische konsekwenties voldoende realiseerde of kon realiseren. Feit is,dat niet zelden,zoals op Walcherenhet nieuwe in het begin op taai verzet stuitte.Hier moest de predikantdaar het gemeentebestuur en ook wel beide niets hebben van de nieuwigheden .Ook met name oudere onderwijzers bleven vaak rustig doorgaan alsof er niets veranderd was. Uit de inspectierapporten blijkt dat de inspecteurs al snel begrepen, dat de verandering behoedzaam en geleidelijk tot stand moest komen. (5) 3,Openbare examens en prijsuitreikingen. De nieuwe wet schreef voor dat de kinderen ieder jaar werden getoetst en dan prijsjes in ontvangst mochten nemen.Die examens vormden geen probleem als het klassikale systeem tenminste was toegepastIeder jaar kon dit plaatsvinden in aanwezigheid van de inspecteur. Prijsjes waren ook vroeger gebruikelijk,maar wat bleek? Telkens weer moest inspecteur A.van Deinze noteren dat in de Walcherse dorpen niemand bereid bleek prijsjes voor dit goede doel af te staan en wel uit godsdienstige motieven.In het begin betaalden onderwijzers dit dan maar uit eigen toch al slechtgevulde beurs. Pas rond 1820 komt hierin verandering.In Sluis bijvoorbeeld vond in aanwezigheid van de notabelen deze ceremonie op het stadhuis plaats, maar de onderwijzer in St.-Kruis had zo weinig zelf betaalde prijsjes, 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 5