Uit vergelijking met andere beschrijvingen blijkt.dat deze ceremonies volgens soortgelijk patroon verliepenSoms ging een kerkdienst vooraf en hadden de leerlingen twee dagen vrii om te feestenzoals in het (katho lieke) Eede in Zeeuwsch-VlaanderenHier werd heteen jaarlijkse traditie.(8) 4.Betekenis van de ceremonie. Uit de beschrijving blijkt.dat niet alleen het toetsen aan de hele cere monie zijn betekenis gaf.Het loopt allemaal iets té vlekkeloos. Vergelijking met andere beschrijvingen leert,dat de aanwezigen wel va ker aangenaam verbaasd of stomverwonderd de resultaten aanhoorden. In een concept-inspectieverslag is te lezen waarom.De zinsnede "dat er veel van buiten was geleerd" is doorgestreept en kwam niet in het offi ciële rapport. (9) De plaatselijke schoolverordening van Gaasterland uit 1821 schreef voor, dat de opgaven voor het jaarlijkse examen pas daags tevoren aan de on derwijzer bekend mochten zijn.Het is een uitzonderlijk artikel. (10) Dressuur was vrij algemeen. Nu is dit niet zo vreerad; evenmin,dat een inspecteur het door de vin gers zag.Hij was al blij als er prijzen beschikbaar waren en vooral dat het gebeuren plaatsvond onder de ogen van notabelen en ouders. Want waar ging het om Er was onverschilligheid en tegenstand. Nog vrij lang hadden gemeenteraadsleden geen benul van wat het nieuwe onderwijs inhield. (11) Als gevolg van het klassikale systeem zagen ouders niet meer iedere dag resultatenhoe oppervlakkig die ook waren,zoals vroeger,toen de meester hun kind iedere dag "de les liet opzeggen".Niets was heter geschikt om de kennis van de nieuwe methoden onder de aandacht van het grote pu bliek te brengen dan dit soort manifestaties.Het pronken met resultaten, de sanctionerende aanwezigheid van de plaatselijke notabelen.dat was wat de inspecteursen ook de grondlegger van de wet van 1806,hoofd inspecteur van de Ende,graag zagen. (12) In Zeeuws-Vlaanderen probeerden Callenfels en zijn voorganger Hennequin zowel bij de commissie van onderwijs in Zeeland als bij de gemeentebesturen geld te laten reserveren voor de aankoop van prijzen.(13) De burgemeester van Sluis speelde het door naar Gedeputeerde Staten en kreeg 15,-. Er kwam niet zoveel van terecht; het nieuwe onderwijs kostte al beduidend meer dan vroeger. De prijsuitdelingen hadden zo een duidelijke propagandawaarde. Verslagen kwamen in het onderwijsblad "Nieuwe Bijdragen" om ook andere onderwijzers te stimuleren.Bovendien kregen gemeentebesturen na 1820 dit blad toegestuurdook al om hier de voorlichting te bevorderen. In Grijpskerke vond ook in 1829 een prijsuitreiking plaats en wellicht ook in voorgaande jaren,Wat kregen de kinderen in 1829 De namen van de kinderen zijn bekend. (14) Een greep uit de titels van de boekjes: "Leerzame verhalen", "De beminnelijke Gerrit","De blinde landman", "Goedaardige Johannis", "De ongelukkige Eduard", "Historische Prent bijbel" .Opvalt dat ieder kind iets kreeg,een boek of prent. Er was geen sprake van eerste of tweede prijs. 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1987 | | pagina 8