mijn geluyt sye Goede bequaem. Also verre as men mijn horen sal, wilt God bewaren bovenall. In de kerkerekeningen uit de zestiger jaren van de 16de eeuw worden nog twee klokken bij naam genoemd, namelijk Lambei tus en Maria. Vermoedelijk hin gen er toen 6 luidklokken in de kerktoren. Dit kan worden afge leid uit de afschriften van de rekeningen van het Sacraments gilde, waarin jaarlijks een uitgave is verantwoord voor 6 luiders die een week lang (voor) sacramentsdag elke avond luidden. Of waren er twee lui ders per klok nodig? Het eerste klokkenspel. Beieren was in de Middeleeuwse steden een vorm van muziek die even belangrijk was als het orgel in de kerk. Het beieren bleef niet alleen beperkt tot kerkelijke feestdagen. Ook wereldlijke gebeurtenissen werden aangekondigd en luister bijgezet door beieren en het luiden van klokken. Uit de literatuur is bekend dat in het begin van de 1?de eeuw te Luik werd gebeierd door de klepels met touwen aan handen en voeten te binden. Door zich in allerlei bochten te wringen kon de beiaardier zittend in een leunstoel een zeer eento nig spel laten horen. Er werd ook staand gebeierd met 3 klok ken. Het zal een vermoeiende bezigheid zijn geweest. Er was meer variatie mogelijk wanneer iedere klok door een beierman werd bespeeld door met een losse hamer in iedere hand op variërende plaatsen op de klok te slaan. Hiervan zijn afbeel dingen bekend in 13de eeuuse psalters (psalmboeken). De oorsprong van het klokken spel is te vinden in de middel eeuwse kloosters, waar monniken reeksen van kleine klokjes,cim balen genoemd, samenvoegden om daarop simpele wijsjes te kun nen spelen als begeleiding van de zang en als extra register bij het orgel. Deze cimbalen werden doorgaans binnenskamers met twee hamertjes bespeeld. Ook in Tholen werd er gebeierd.De stadsrekening van 1495/96 vermeldt een uitgave voor het zingen van de mis voor het heilig kruis, "metten luyen ende beyeren ende metten organist t'zamen" op de dag van de ommegang. Hoe dit beieren te Tholen plaatsvond en of hiervoor de, luidklokken of een apart klok kenspel werd gebruikt is niet bekend. Ook in de zestiger jaren van de 15de eeuw is er te Tholen ge beierd. Voor dit spelen krijgt de bodel Jan Adriaens jaarlijks 26 schellingen en 11 denary. Naast bodel en deurwaarder was hij orgelblazer en liep hij met een staf voor de priesters. Na zijn overlijden in 1575/76 volgde Dirk Cornelie hem op. Vermoedelijk heeft de reforma tie in 1576 een eind aan zijn spel gemaakt. De stadhuisbeiaard. Uit de oudste stadsrekening van 14 72/73 blijkt dat het rond 1460 gebouwde stadhuis een uur werk had. Later is er ook sprake van een slagklok waarop vermoedelijk de hele en halve uren werden aan geven. In de 16de eeuw was beiaardmu- ziek vooral in Brabant en Vlaanderen zeer populair. Er zijn toen talloze klokkenspel len vervaardigd in het bijzon der in Mechelen. Wanneer het in de tweede helft van die eeuw wat rustiger wordt in de strijd met Spanje heeft ook de Tholense magistraat be langstelling voor een automa- 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1988 | | pagina 5