de begraving "wegens inundatie van het gebied der gemeente, niet op de algemene begraafplaats kon geschie den." Bij de begrafenis waren aan wezig opperwachtmeester D. de Jonge, J.J. den Braber, J. Droogendijk, M. van Zuien, M. en C. Boomsluiter en C. Boom, allen verblijvende in de gemeente Stavenisse. THEMPSFORD Op de geheime Engelse basis Themps- ford waren twee squadrons gevestigd (20 a 25 toestellen per squadron), nlhet 161e en 138e. Het laatste vloog eerst met Lysanders, Hudsons en Whitley's, later met de viermo torige Stirling en Halifax. Beide squadrons waren verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten met het verzet in de door de Duit sers bezette gebieden in West- Europa. De opdrachten die de beman ningen te vervullen kregen waren gevaarlijk. De vliegtuigen vlogen alleen zonder bescherming en boven dien moesten de droppings 's nachts en op een nauwkeurige wijze gebeu ren. De toestellen vlogen uitslui tend bij maanlicht en zeer laag om buiten bereik van de vijandelijke radar te blijven. Alleen de gezag voerder wist de coördinaten van de droppingsplaats. Hij kende zelfs de namen niet (alleen de schuilnamen) van de te droppen verzetsstrijders. TWAALFDE TOESTEL Via de BBC-radio werden de verzets groepen met een codewoord op de hoogte gesteld wanneer hun "bestel ling" uitgevoerd zou worden. Het verzet vormde zogenaamde ont vangstcomités die de vliegtuigen op de afgesproken tijd en plaats opwachtten. Om de piloot de juiste plaats (pinpoint) aan te geven, gebruikte het comité vier zaklan taarns, die op het terrein op een bepaalde plaats opgesteld stonden. Er werden ook missies uitgevoerd met uitsluitend materiaal voor de verzetsgroepen, zoals munitie, wa pens, zendapparatuur, sabotagemate- riaal, geld, voedsel, postduiven, drukwerk enz De dodenlijst van het 138e squa dron telt 68 namen. Het toestel dat bij Stavenisse neerstortte was de Halifax LL307 en het twaalfde toestel van het squadron dat verlo ren ging. Op 1 juni crashte bij Halsteren de Halifax LL 276 als elfde toestel dat niet naar Enge land terugkeerde. Nadat uit de bezette gebieden de Duitsers ver dreven waren en de droppings niet langer noodzakelijk, werden de res tanten van deze squadrons onder deel van het Bomber-Command en vlo gen de bemanningen met de viermoto rige Lancasters. Men kreeg een min der gevaarlijke maar toch dankbare bestemming, nl. voedsel droppen, o.a. boven West-Nederland. OPLEIDING GEHEIM AGENTEN Verschillenden zijn tijdens de oor log naar Engeland gegaan, hetgeen door bezet gebied zeer gevaarlijk was, om zodoende b.v. via Zwitser land en Spanje het bezette gebied te ontvluchten. Degenen die het lukte naar Engeland te ontkomen, werden in een speciaal kamp onderge bracht. Alvorens de opleiding tot geheim agent aan de Patriotic School 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1989 | | pagina 8