de begraving "wegens inundatie van
het gebied der gemeente, niet op de
algemene begraafplaats kon geschie
den." Bij de begrafenis waren aan
wezig opperwachtmeester D. de Jonge,
J.J. den Braber, J. Droogendijk,
M. van Zuien, M. en C. Boomsluiter
en C. Boom, allen verblijvende in
de gemeente Stavenisse.
THEMPSFORD
Op de geheime Engelse basis Themps-
ford waren twee squadrons gevestigd
(20 a 25 toestellen per squadron),
nlhet 161e en 138e. Het laatste
vloog eerst met Lysanders, Hudsons
en Whitley's, later met de viermo
torige Stirling en Halifax. Beide
squadrons waren verantwoordelijk
voor het onderhouden van contacten
met het verzet in de door de Duit
sers bezette gebieden in West-
Europa. De opdrachten die de beman
ningen te vervullen kregen waren
gevaarlijk. De vliegtuigen vlogen
alleen zonder bescherming en boven
dien moesten de droppings 's nachts
en op een nauwkeurige wijze gebeu
ren. De toestellen vlogen uitslui
tend bij maanlicht en zeer laag om
buiten bereik van de vijandelijke
radar te blijven. Alleen de gezag
voerder wist de coördinaten van de
droppingsplaats. Hij kende zelfs de
namen niet (alleen de schuilnamen)
van de te droppen verzetsstrijders.
TWAALFDE TOESTEL
Via de BBC-radio werden de verzets
groepen met een codewoord op de
hoogte gesteld wanneer hun "bestel
ling" uitgevoerd zou worden.
Het verzet vormde zogenaamde ont
vangstcomités die de vliegtuigen
op de afgesproken tijd en plaats
opwachtten. Om de piloot de juiste
plaats (pinpoint) aan te geven,
gebruikte het comité vier zaklan
taarns, die op het terrein op een
bepaalde plaats opgesteld stonden.
Er werden ook missies uitgevoerd
met uitsluitend materiaal voor de
verzetsgroepen, zoals munitie, wa
pens, zendapparatuur, sabotagemate-
riaal, geld, voedsel, postduiven,
drukwerk enz
De dodenlijst van het 138e squa
dron telt 68 namen. Het toestel
dat bij Stavenisse neerstortte was
de Halifax LL307 en het twaalfde
toestel van het squadron dat verlo
ren ging. Op 1 juni crashte bij
Halsteren de Halifax LL 276 als
elfde toestel dat niet naar Enge
land terugkeerde. Nadat uit de
bezette gebieden de Duitsers ver
dreven waren en de droppings niet
langer noodzakelijk, werden de res
tanten van deze squadrons onder
deel van het Bomber-Command en vlo
gen de bemanningen met de viermoto
rige Lancasters. Men kreeg een min
der gevaarlijke maar toch dankbare
bestemming, nl. voedsel droppen,
o.a. boven West-Nederland.
OPLEIDING GEHEIM AGENTEN
Verschillenden zijn tijdens de oor
log naar Engeland gegaan, hetgeen
door bezet gebied zeer gevaarlijk
was, om zodoende b.v. via Zwitser
land en Spanje het bezette gebied
te ontvluchten. Degenen die het
lukte naar Engeland te ontkomen,
werden in een speciaal kamp onderge
bracht. Alvorens de opleiding tot
geheim agent aan de Patriotic School
6