Afb. 8. De drukkerij en winkel van Jan en Adriaen aan de uitgave van de Zeeusche Nachtegael. Bloem-hof en in Apollo zijn niet gemak kelijk te overtreffen. Maar als we de prachtige liefdessonnetten van Simon van Beaumont in de Zeeuwse bundel onbevan gen lezen, en vervolgens uit Apollo de cyclus die we kennen als de 'sonnetten van de schoonheid', dan maken de laatste een indruk van grote stilistische onbehol penheid en komt de Nachtegael met glans uit de zangwedstrijd te voorschijn. Ik zonder daarbij uiteraard het eerste sonnet van de schoonheid, het bekende 'Vroech inde dageraedt' (helaas, niet meer van Bredero) uit (9). Renaissancepoëzie In andere opzichten houdt de Zeeusche Nachtegael eveneens gemakkelijk stand naast de genoemde verzamelbundels. Ik denk aan de brede thematische opzet: liefdespoëzie (in een ruime zin opgevat; de genegenheid voor Anna Roemersdoch ter Visscher is niet erotisch, maar alge van de Venne met voorstelling van de werkzaamheden meen menselijk en gemengd met bewon dering voor de veelzijdige artistieke gaven van de Amsterdamse maagd); poëzie die te maken heeft met het menselijk gedrag in de samenleving; en godsdienstige ver zen. Vergeleken bij deze het hele leven omspannende thematiek is Apollo eenzijdig gericht op de erotiek. Gaan we uit van het aanbod van poëtische genres, dan springt in de Zeeusche Nachtegael de veelzijdigheid in het oog. Er is allerlei 'communicatieve' poëzie (zoals naar aan leiding van het bezoek van Anna Roemers aan Zeeland), er zijn pastorale gedichten, sonnetten, epigrammen, lofdichten op personen en boeken, op gebeurtenissen als de Dordtse Synode, er zijn emblematische verzen compleet met prent, er is liefdesly riek, een propemptikon ('uitgeleidege dicht'), er zijn (van Anna Roemers) een stuk of wat psalmberijmingen, er is fune raire poëzie.Als het de uitgever erom begonnen is geweest, dp lezer te doen kennismaken met zowat het hele scala van 2 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1989 | | pagina 29