van dit genre de oorspronkelijke motieven om ze te schilderen langzamerhand minder gingen gelden. De aanwezigheid van de familie Bosschaert in Middelburg is in ieder geval van wezenlijk belang voor de bloem schilderkunst aldaar en later voor de noordelijke Nederlanden in zijn geheel. De zonen van A. Bosschaert: Ambrosius, Johannes en Abraham waren productieve meesters die geheel in de trant van hun vader verder werkten, al werden de strakke in vazen geschikte composities later losser en vrijer. De dochter van Ambrosius I huwde met Balthasar van der Ast, die geheel nieuwe impulsen in ideëen meegaf aan zijn bloemstillevens. Van hem is een zeer gevarieerd en groot oeuvre bekend dat hem laat kennen als een groot stilleven- en bloemschilder. De Bosschaert- familie verliet Middelburg, de stad waarin ook schilders als Chr. van den Berge (actief 1617-ca. 1642) en Johannes Goedaert (1617-1668) als bloemschilders vermeldenswaardig zijn. Laatstgenoemde was botanicus en entomo loog en hij produceerde de Metamorphosis Naturalis in 1660. We kermen slechts enkele schilderijen van zijn hand. Middelburg zou aan het eind van de 17e eeuw nog éénmaal een stillevenschilder van groot formaat leveren: Adriaen Coorte die in Middelburg werkzaam was tussen 1683 en 1707. Geen schilder van bloemen, maar een excellent afbeelder van vruchten en gewassen. Zijn kleine schilderijtjes zijn gezocht en wereldberoemd en sluiten een eeuw af waarin de stillevenkunst tot grote hoogte reikte. Afb. 13. Stilleven met bloemen en vruchten door Johannes Bosschaert. Dordrechts Museum. 38

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1989 | | pagina 40