van dit genre de oorspronkelijke motieven
om ze te schilderen langzamerhand
minder gingen gelden.
De aanwezigheid van de familie
Bosschaert in Middelburg is in ieder geval
van wezenlijk belang voor de bloem
schilderkunst aldaar en later voor de
noordelijke Nederlanden in zijn geheel.
De zonen van A. Bosschaert: Ambrosius,
Johannes en Abraham waren productieve
meesters die geheel in de trant van hun
vader verder werkten, al werden de
strakke in vazen geschikte composities
later losser en vrijer. De dochter van
Ambrosius I huwde met Balthasar van der
Ast, die geheel nieuwe impulsen in ideëen
meegaf aan zijn bloemstillevens. Van hem
is een zeer gevarieerd en groot oeuvre
bekend dat hem laat kennen als een groot
stilleven- en bloemschilder. De Bosschaert-
familie verliet Middelburg, de stad waarin
ook schilders als Chr. van den Berge
(actief 1617-ca. 1642) en Johannes
Goedaert (1617-1668) als bloemschilders
vermeldenswaardig zijn.
Laatstgenoemde was botanicus en entomo
loog en hij produceerde de
Metamorphosis Naturalis in 1660. We
kermen slechts enkele schilderijen van zijn
hand.
Middelburg zou aan het eind van de 17e
eeuw nog éénmaal een stillevenschilder
van groot formaat leveren: Adriaen Coorte
die in Middelburg werkzaam was tussen
1683 en 1707. Geen schilder van bloemen,
maar een excellent afbeelder van vruchten
en gewassen. Zijn kleine schilderijtjes zijn
gezocht en wereldberoemd en sluiten een
eeuw af waarin de stillevenkunst tot grote
hoogte reikte.
Afb. 13. Stilleven met bloemen en vruchten door Johannes Bosschaert. Dordrechts Museum.
38