het poorterschap; in 1614 huwt Adriaen er de Zeeuwse kapiteinsdochter Elisabeth de Pours en vestigt hij zich vlak bij zijn broer, die bij de drukker-uitgever Adriaen van de Vivere werkzaam is. Na Van de Viveres dood neemt Jan Van de Venne diens hele huis en bedrijf over. Vanaf 1618 verschijnen dan de eerste prentuitga- ven en al vlug brengt Jan Pietersz Cats' eerste werken op de markt, die hij tot in 1622 voor eigen rekening bij Hans van der Hellen liet drukken. Vanaf 1623 blijkt hij ook als zelfstandig drukker op te treden (4). Van meet af aan hebben beide broers zeer nauw en intens samengewerkt. Hier van getuigt o.m. het drukkersmerk 'Konst baert roem' dat hen samen afbeeldt met hun respectieve attributen van druk- en schilderkunst (afb.2). En ook Cats heeft Afb. 2. Het merk 'Konst Baert Roem'. het in zijn briefwisseling met Huygens met nauwelijks verholen enthousiasme over de verzorgde uitgaven van de gebroeders Van de Venne (5). In de praktijk heeft de Middelburgse drukkerij tal van lucratieve projecten op het getouw gezet: drukken en herdrukken van Cats en Huygens volgen elkaar snel op; er is de publicatie van pamflettaire, actuele geschriften en van de schitterende reeks plano-uitgaven (soms zelfs op satijn gedrukt) die in de jaren 1618-1625 op naam van Jan van de Venne wordt gepu bliceerd. Gerenommeerde graveurs worden aangetrokken om o.m. Adriaens geschil derde portretten van verschillende leden van de prinselijke familie op de koper plaat over te brengen. Daarnaast heeft het boekbedrijf van de Van de Vennes con tacten met het overzeese Engeland en de daar huizende Nederlandse gemeente (6). De succesvolle samenwerking tussen de beide broers kent abrupt een einde bij de dood van Jan Pietersz in het voorjaar van 1625. Het gaat de Middelburgse drukkerij daarna niet meer voor de wind: uitslui tend reeds op stapel gezette projecten worden afgewerkt, een enkel gelegenheids werk verschijnt in compagnonschap tussen Jans weduwe, Catharina de Gheyn, en haar nu in Den Haag gevestigde zwager Adriaen. Reeds in 1626 staan beide ven noten althans een deel van het bij hen berustende Cats-fonds, m.n. de Proteus, tijdelijk af aan de Rotterdamse drukkers en uitgeversfamilie Van Waesberghe. Kort daarop trekt de weduwe Van de Venne zich uit het uitgeversbedrijf terug: de drukkerij zelf komt in handen van Jacob van de Vivere (7). Wanneer men de maatschappelijke achter grond reconstrueert van de auteurs uit wier oeuvre Jan en Adriaen van de Ven ne te Middelburg bij het samenstellen van hun fonds recruteerden, of wanneer men gegevens over de vaak kostelijke uitvoe ring van de aangeboden uitgaven en over hun afnemers bijeenbrengt, dan büjkt al vlug dat de broers hun opdrachten vooral hebben ontleend aan en hun produkten bestemden voor een kapitaalkrachtige Zeeuwse en Middelburgse elite (8). 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1989 | | pagina 7