oudere dorpsgenote. Hij vertelde haar dat de jongeman al ruim een jaar getrouwd was. Ze reageerde, zoals te doen gebruikelijk, daarop direkt belangstellend: "Zoo, zêó- kiek is an. Ja, da ghi so, aaj'r de leeftied voe eit, ee. En oe ghaet't mie je vraauwe? "Kopsa?" -in ABN koopt ze al? Waarmee dus wat omslui erd werd gevraagd of ze al in ver wachting was. Dhr. W. Sacré hoorde van zijn infor mant dhr. A. Slaager (Bh), dat bij ondertrouw op de eerste zondag de familie van het meisje bij haar thuis op bezoek kwam; op de tweede zondag de familie van de jongen bij hem thuis. Bij het trouwen was het de gewoonte bruidsukers te strooien, en zakjes mee bruidsukers uut te dêêlen. Die zakjes waren van crêpepapier in diverse kleuren, met papieren voe ring, met goudkleurige bloemetjes en 'n goudkleurig koordje om het zakje dicht te trekken. In het règioboek van Goeree- Over- flakkee staat een beschrijving van de bruusakjes door mevr. N. Slegers- van Dongen (Mdh), en een prachtfoto van de bruudsmeisjes mitd'r.versier de bruudsmandjes blz.42/43 Wij zullen graag ook uit andere regio's over oude gebruiken bij on dertrouw, trouw en geboorte horen, met de bijpassende uitdrukkingen. In onze bundel "Kinderversjes en Volksliederen" noteerden we op blz. 101 de Zeeuwse versie van een oud liedje. "Arjaen, jie moe gae vrieje." Het 9e couplet luidt: "Te tiened'ouwe luu nae bed Ze wensten ons tesaem vêê pret Toen was'k mee'eur allêênig!" Wie weet, of dit alleen laten om tien uur ergens gewoonte was? En wie herinnert zich iets van het bakkêête(n)zoals dat in ons Woor denboek is opgetekend? (Het brengen van een avondbezoek van de vrijer bij zijn meisje, die hem in de bak- kêête ontving, 'n oud gebruik op Walcheren) blz. 54. Wie bij ouderen te rade gaat, kan mogelijk nog informatie op dit ter rein inwinnen? Over ongetrouwd samenwonen werd vroeger heel anders geoordeeld dan nu. Wie kent daarvoor nog andere zegswijzen dan over de pit'aek ge trouwd weze? De pit'aek was niet niet alleen de puthaak, waaraan de aker in de welput werd neergelaten, maar volgens ons WZD (blz.721) ook de haak aan de lange stok, waarmee de dijkwerkers de loopplanken ver trekken bij het grondkruien - en die als scheiding werd aangebracht in de keetwaar zowel vrouwen als man nen moesten slapen, een scheiding, die onvoldoende was... Wij ontvingen inmiddels ook al eni ge informatie over oude gebruiken bij een sterfgeval. Daar willen we in de volgende aflevering van Neh. ook bij stilstaan: rouwsluiten, de volgorde bij begrafenissen enz. Hopelijk komt er van te voren nog veel over gewoonten van vroeger op het secretariaat binnen! ZEGSWIJZEN MET BIJBELSE NAMEN 't Is 'n raoren apostel hebben we niet op onze lijst in nr. 74 genoemd omdat de rare apostel ook buiten ons dialectgebied algemeen bekend is, maar nu krijgen we van dhr. L. de Visser (Rtm) dezelfde zegs wijze, uitgebreid tot: 'n raoren apostel Jowannes voor "een apart iemand". Wie kent dit ook? STREEKGERECHTEN We ontvingen nogal tegenstrijdige berichten over abrikozen en rozij nen op brandewijn en zouden nu graag willen wetenwat bij u genoemd worden: boeremeisjesboerejongens, petten, floddertjes, losse flodders of, nog anders. Welke kraamvrouwendranken kent u? Alles graag met recepten (zo moge lijk). Wie weet, of kranselingen nog be staan en strasels? Middelburgse, Veerse, of Brigdamse 4 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1989 | | pagina 48