Zeker, maar ook de uitdrukking van trots is onmiskenbaar! Zeeuws Biologisch Museum Duinvliet- weg 6 (01188-2620) Geopend: za t/m ma 13.30-17 uur en di t/m vr 10-17 uur (tentoonstelling t/m 13 mei) 13 maart 1945 Op 13 maart jongstleden was het pre cies 45 jaar geleden, dat koningin Wilhelmina na vijf jaar ballingschap in Nederland terugkeerde. Deze me morabele gebeurtenis vond plaats bij de Nederlands-Belgische grens te Eede. Het vormde voor het museum te Aardenburg de aanleiding tot het organiseren van een bijzondere ten toonstelling. Hierin wordt door middel van foto's, documenten en andere voorwerpen een beeld gegeven van de bezetting, de bevrijding en de wederopbouw van Zeeuwsch-Vlaander- en en met name Aardenburg. Aan de orde komen uiteraard ook de grensoverschrijding van Wilhelmina en het bezoek dat ze aansluitend aan Zeeuwsch-Vlaanderen bracht. Tevens wordt ingegaan op de oprichting van het nationaal monument te Eede. Bij de tentoonstelling is een publicatie verschenen, waarin de genoemde onderwerpen door verschillende au teurs worden behandeld. Gemeentelijk Archeologisch Museum Marktstraat 18 Aardenburg 01177— 1910) Geopend: za t/m ma 13-17 uur, di t/m vr 10-12 en 13-17 uur (ten toonstelling t/m 29 september) Bloemen uit de kelder Na "Kunst van de zolder" besteedt het Zeeuws Museum nu ruime aandacht aan "Bloemen uit de Kelder". Ditmaal betreft het geen eigen productie maar een co-productie met verschillende andere musea. Centraal staan negen Nederlandse kunstenaressen van rond 1900: Maria Vos (1824-1906), Maria Bilders-van Bosse (1837-1900), Sientje Mesdag-van Houten (1834-1909), Margaretha Roosenboom (1843-1896), Thérèse Schwartze (1885-1922), Lucie van Dam-van Isselt (1871-1949), Coba Ritsema (1876-1961) en Julia de Graag (1877-1924). Er zijn ongeveer honderd schilderijen te bewonderen, waaronder naast (bloem)stillevens ook landschap pen, portretten, interieurs en stads gezichten. Door kunstcritisi van die dagen wordt het werk van vrouwelijke kunstenaars over het algemeen een zijdig benaderd. Het kost hun moeite het werk als een geïntegreerd onder deel van de kunstgeschiedenis te be schouwen. De vanzelfsprekende plaats van de vrouw blijkt voor veel mannen én vrouwen nog steeds het huisgezin te zijn. Een autonome maatschappelijke en artistieke positie wordt slechts met moeite geaccepteerd, laat staan gewaardeerd. Indien het werk van vrouwelijke kunstenaars in de kunst kritiek van rond de eeuwwisseling ter sprake komt, geschiedt dit niet zelden met een verwijzing naar "vrouwelijke" eigenschappen. "Women are proving just now that they are specially gifted by their delicate sensitiveness, their quickness of comprehension, their initiative faculty, and lastly, by all the phases of their natural temperament, and by their intelligence to endow art with the elements of expression and beauty proper to womankind." (L. Bènédite, "Of women painters in France". In: Women pain ters of the world, London 1905, p 182. Geciteerd in G. Greer, The ob stacle race. The fortunes of women painters and their work, New York 1979, p 314). "Bloemen uit de kelder" biedt de be zoeker de gelegenheid tot een onbe vangen beoordeling van vrouwelijk werk, waarbij het epitheton "vrouwe lijk" in feite als irrelevant mag wor den beschouwd. Bij de tentoonstelling is een catalogus verschenen. Deze is in het museum verkrijgbaar voor de prijs van 29,50. Op 21 maart en 15 april verzorgt het museum een lezing met aansluitend een rondleiding door de tentoonstelling. De aanvang is 19.30 uur en de kosten bedragen 5,-. Opgave ruim van tevoren aan de 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1990 | | pagina 25