Zeker, maar ook de uitdrukking van
trots is onmiskenbaar!
Zeeuws Biologisch Museum Duinvliet-
weg 6 (01188-2620)
Geopend: za t/m ma 13.30-17 uur en
di t/m vr 10-17 uur
(tentoonstelling t/m 13 mei)
13 maart 1945
Op 13 maart jongstleden was het pre
cies 45 jaar geleden, dat koningin
Wilhelmina na vijf jaar ballingschap in
Nederland terugkeerde. Deze me
morabele gebeurtenis vond plaats bij
de Nederlands-Belgische grens te
Eede. Het vormde voor het museum te
Aardenburg de aanleiding tot het
organiseren van een bijzondere ten
toonstelling. Hierin wordt door middel
van foto's, documenten en andere
voorwerpen een beeld gegeven van de
bezetting, de bevrijding en de
wederopbouw van Zeeuwsch-Vlaander-
en en met name Aardenburg. Aan de
orde komen uiteraard ook de
grensoverschrijding van Wilhelmina en
het bezoek dat ze aansluitend aan
Zeeuwsch-Vlaanderen bracht. Tevens
wordt ingegaan op de oprichting van
het nationaal monument te Eede.
Bij de tentoonstelling is een publicatie
verschenen, waarin de genoemde
onderwerpen door verschillende au
teurs worden behandeld.
Gemeentelijk Archeologisch Museum
Marktstraat 18 Aardenburg 01177—
1910) Geopend: za t/m ma 13-17 uur,
di t/m vr 10-12 en 13-17 uur (ten
toonstelling t/m 29 september)
Bloemen uit de kelder
Na "Kunst van de zolder" besteedt
het Zeeuws Museum nu ruime aandacht
aan "Bloemen uit de Kelder". Ditmaal
betreft het geen eigen productie maar
een co-productie met verschillende
andere musea. Centraal staan negen
Nederlandse kunstenaressen van rond
1900: Maria Vos (1824-1906), Maria
Bilders-van Bosse (1837-1900), Sientje
Mesdag-van Houten (1834-1909),
Margaretha Roosenboom (1843-1896),
Thérèse Schwartze (1885-1922), Lucie
van Dam-van Isselt (1871-1949), Coba
Ritsema (1876-1961) en Julia de Graag
(1877-1924). Er zijn ongeveer honderd
schilderijen te bewonderen, waaronder
naast (bloem)stillevens ook landschap
pen, portretten, interieurs en stads
gezichten. Door kunstcritisi van die
dagen wordt het werk van vrouwelijke
kunstenaars over het algemeen een
zijdig benaderd. Het kost hun moeite
het werk als een geïntegreerd onder
deel van de kunstgeschiedenis te be
schouwen. De vanzelfsprekende plaats
van de vrouw blijkt voor veel mannen
én vrouwen nog steeds het huisgezin
te zijn. Een autonome maatschappelijke
en artistieke positie wordt slechts met
moeite geaccepteerd, laat staan
gewaardeerd. Indien het werk van
vrouwelijke kunstenaars in de kunst
kritiek van rond de eeuwwisseling ter
sprake komt, geschiedt dit niet zelden
met een verwijzing naar "vrouwelijke"
eigenschappen. "Women are proving
just now that they are specially
gifted by their delicate sensitiveness,
their quickness of comprehension,
their initiative faculty, and lastly, by
all the phases of their natural
temperament, and by their intelligence
to endow art with the elements of
expression and beauty proper to
womankind." (L. Bènédite, "Of women
painters in France". In: Women pain
ters of the world, London 1905, p
182. Geciteerd in G. Greer, The ob
stacle race. The fortunes of women
painters and their work, New York
1979, p 314).
"Bloemen uit de kelder" biedt de be
zoeker de gelegenheid tot een onbe
vangen beoordeling van vrouwelijk
werk, waarbij het epitheton "vrouwe
lijk" in feite als irrelevant mag wor
den beschouwd. Bij de tentoonstelling
is een catalogus verschenen. Deze is
in het museum verkrijgbaar voor de
prijs van 29,50. Op 21 maart en 15
april verzorgt het museum een lezing
met aansluitend een rondleiding door
de tentoonstelling. De aanvang is
19.30 uur en de kosten bedragen
5,-. Opgave ruim van tevoren aan de
23