meeste lijstbeantwoorders evenmin. Mevr. Rijstenbil schreef er nu bij in haar dialect: '"t Zit lingst de rik- stringe bie 'n bêêste, van de nikke tot de lènnen (lenden), 't Is gêên vlêês en gêên spier, 't Is nie t' eten, want 't is ieselijk taoi." Oude gebruiken Het bakkêête(n)zoals dat in ons Woordenboek is opgetekend, blijkt niet alleen 'n oud gebruik op Wal cheren te zijn geweest; ook van Schouwen en de Bevelanden kwamen bevestigingen. Dhr. Van 't Veer (Blz) schrijft o.a.: "Uit verhalen van grootvader en anderen hoorde ik, dat het in de vorige eeuw en mogelijk ook nog wel in de eerste jaren van deze eeuw ook op Zuid-Beveland algemeen gebruikelijk wasdat de inwonende boeremeid haar vrijer op Zaterdag- en soms ook Zondagavond als gastvrouw mocht ontvangen in de bakkêête van d'oeve. Die was dan, in de winter, tevoren door haar goed verwarmd, de koffiepot stond op de kachel, en achter de dichtgeschoven gordijntjes was het volgens zeggen goed en gezellig vertoeven. Zodanig, dat het meestal laat was eer de vrijer door d'n 'ofdam de donkere wegen opging. Dat leverde nog al eens stof op voor "magische" verhalen!" Mevr. H. de Man-Geldof hoorde van haar informanten in Herkingen o.a.: "Omstreeks 1910 werd bij een sterf geval stro op straat gestrooid vóór het sterfhuis. De blinden werden ge sloten, ook bij de buren. Waren er geen blinden, dan hing men witte lakens voor de ramen, De klok werd stil gezet en over de spiegel in de kamer kwam een zwarte doek te han gen. De kist werd door de buren ge dragen naar het kerkhof, of althans naar het graf, als bij verdere afstand, een liekwaogen met zwarte paarden ervoor, de kist naar het graf had gereden." Op het secretariaat zien we met be langstelling alle beschrijvingen van oude gewoonten en gebruiken tege moet, die niet in onze regioboeken werden vermeld en mogelijk alsnog te achterhalen zijn in gesprekken met oude familieleden of andere informan ten Streekgerechten We kunnen nu wel aannemen, dat met boeremeisjes altijd abrikozen op drank (meestal brandewijn) bedoeld wordt en met boerejongens rozijnen op drank We ontvingen geen namen en recepten van kraamvrouwendranken meer, en de lijst van streekgerechten kan, e- venals die van snoeperijenzeker nog aanvulling gebruiken! In Neh. 76 blz. 46 vroegen we o.a.: wie weet, of strasels nog bestaan? Er kwam alleen een reactie van dhr. W. Sacré, die van zijn informanten, broer en zuster Slager, hoorde dat men te Burgh-Haamstede de schróó- sels kenteen soort taai-taai-achtige koeken, die bij het strao-feest in fe bruari gebakken en gegeten worden. We vragen ons af of dat de bedoelde strasels kunnen zijn? Wie kan ons hierover inlichten? In elk geval had den we ook nog geen schröósels op onze lijst! Vanuit Schouwen is ook een paar maal het woord kleever gekomen, maar is dat wel een specifiek Schouwse dia lectbenaming? Of wordt dat overal gezegd van het oorspronkelijke pro- dukt van Cliever's caramel- en tof- feefabriek (Rotterdam), zoals we de kwattareep ook overal gekend hebben? We houden ons niet alleen aanbevolen voor eventuele reacties op onze op merkingen, maar hopen ook nog te vernemen wat in uw jeugd gesnoept werd, en bovendien uit elke regio de benamingen van alle tegenwoordige plaatselijke lekkernijen. Mevr. Th. Metselaar laat weten, dat in Brouwershaven een speciaal baksel bestaat: ringen van beschuitachtig deeg. De naam hebben we nog niet vernomen. Wie weet die? Nieuwe activiteiten in 1990 In de nieuwjaarsnacht heeft onze voorzitster de moed opgebracht om 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1990 | | pagina 31