meeste lijstbeantwoorders evenmin.
Mevr. Rijstenbil schreef er nu bij in
haar dialect: '"t Zit lingst de rik-
stringe bie 'n bêêste, van de nikke
tot de lènnen (lenden), 't Is gêên
vlêês en gêên spier, 't Is nie t' eten,
want 't is ieselijk taoi."
Oude gebruiken
Het bakkêête(n)zoals dat in ons
Woordenboek is opgetekend, blijkt
niet alleen 'n oud gebruik op Wal
cheren te zijn geweest; ook van
Schouwen en de Bevelanden kwamen
bevestigingen. Dhr. Van 't Veer
(Blz) schrijft o.a.: "Uit verhalen van
grootvader en anderen hoorde ik, dat
het in de vorige eeuw en mogelijk ook
nog wel in de eerste jaren van deze
eeuw ook op Zuid-Beveland algemeen
gebruikelijk wasdat de inwonende
boeremeid haar vrijer op Zaterdag- en
soms ook Zondagavond als gastvrouw
mocht ontvangen in de
bakkêête van d'oeve. Die was dan, in
de winter, tevoren door haar goed
verwarmd, de koffiepot stond op de
kachel, en achter de dichtgeschoven
gordijntjes was het volgens zeggen
goed en gezellig vertoeven. Zodanig,
dat het meestal laat was eer de vrijer
door d'n 'ofdam de donkere wegen
opging. Dat leverde nog al eens stof
op voor "magische" verhalen!"
Mevr. H. de Man-Geldof hoorde van
haar informanten in Herkingen o.a.:
"Omstreeks 1910 werd bij een sterf
geval stro op straat gestrooid vóór
het sterfhuis. De blinden werden ge
sloten, ook bij de buren. Waren er
geen blinden, dan hing men witte
lakens voor de ramen, De klok werd
stil gezet en over de spiegel in de
kamer kwam een zwarte doek te han
gen. De kist werd door de buren ge
dragen naar het kerkhof, of althans
naar het graf, als bij verdere
afstand, een liekwaogen met zwarte
paarden ervoor, de kist naar het graf
had gereden."
Op het secretariaat zien we met be
langstelling alle beschrijvingen van
oude gewoonten en gebruiken tege
moet, die niet in onze regioboeken
werden vermeld en mogelijk alsnog te
achterhalen zijn in gesprekken met
oude familieleden of andere informan
ten
Streekgerechten
We kunnen nu wel aannemen, dat met
boeremeisjes altijd abrikozen op drank
(meestal brandewijn) bedoeld wordt en
met boerejongens rozijnen op
drank
We ontvingen geen namen en recepten
van kraamvrouwendranken meer, en
de lijst van streekgerechten kan, e-
venals die van snoeperijenzeker nog
aanvulling gebruiken!
In Neh. 76 blz. 46 vroegen we o.a.:
wie weet, of strasels nog bestaan? Er
kwam alleen een reactie van dhr. W.
Sacré, die van zijn informanten,
broer en zuster Slager, hoorde dat
men te Burgh-Haamstede de schróó-
sels kenteen soort taai-taai-achtige
koeken, die bij het strao-feest in fe
bruari gebakken en gegeten worden.
We vragen ons af of dat de bedoelde
strasels kunnen zijn? Wie kan ons
hierover inlichten? In elk geval had
den we ook nog geen schröósels op
onze lijst!
Vanuit Schouwen is ook een paar maal
het woord kleever gekomen, maar is
dat wel een specifiek Schouwse dia
lectbenaming? Of wordt dat overal
gezegd van het oorspronkelijke pro-
dukt van Cliever's caramel- en tof-
feefabriek (Rotterdam), zoals we de
kwattareep ook overal gekend hebben?
We houden ons niet alleen aanbevolen
voor eventuele reacties op onze op
merkingen, maar hopen ook nog te
vernemen wat in uw jeugd gesnoept
werd, en bovendien uit elke regio de
benamingen van alle tegenwoordige
plaatselijke lekkernijen.
Mevr. Th. Metselaar laat weten, dat
in Brouwershaven een speciaal baksel
bestaat: ringen van beschuitachtig
deeg. De naam hebben we nog niet
vernomen. Wie weet die?
Nieuwe activiteiten in 1990
In de nieuwjaarsnacht heeft onze
voorzitster de moed opgebracht om
29