bestemming van natuurgebied geven. De weg op de dam die op Tholens gebied op de binnenberm en op het gebied van Reimerswaal op de kruin van de dam ligt, werd op 17 septem ber 1988 voor het verkeer openge steld. Op Tholen was toen al een be gin gemaakt met het aanbrengen van het grondlichaam en het viaduct in de afrit van de Oesterdam. De naam van dit viaduct Fort Venusdam herin nert aan een aarden versterking die tijdens de Tachtigjarige Oorlog in de zeedijk is aangelegd. Vermoedelijk lag dit fort enige tientallen meters ten oosten van de aansluiting van de Oesterdam tegen de dijk van de SchakerloopolderDe aarden wallen van het fort zijn waarschijnlijk in de tweede helft van de 17de eeuw gebruikt voor het verbeteren van de zeedijk. Naast de afrit heeft men als compen satie voor de verloren gegane karre- velden een nieuw karreveld aangelegd door het maaiveld te verlagen. Door de zoute kwel zal hier een bijzondere vegetatie ontstaan. De afrit en het overige deel van de Reimerswaalseweg die bij Stenen Kruis op de Provinciale Weg St-Maartens dijk - Tholense brug aansluit, zijn nadien in twee gedeelten voor het verkeer opengesteld. Thans rijden dagelijks gemiddeld ruim 1200 voertuigen over de Oesterdam. Wellicht neemt dit verkeer net zo toe als op de dam tussen Tholen en St.- Philipsland waar dit is gegroeid van 600 eenheden in 1980 tot 1100 in 1986. De nieuwe weg tussen Tholen en Zuid-Beveland is een landschappelijk zeer aantrekkelijke weg geworden met fraaie vergezichten over het Zoommeer en het getijdewater van de Ooster- schelde,die de reistijd van Tholen naar Zuid-Beveland en Walcheren en omgekeerd aanzienlijk korter heeft gemaakt en een beperkt toegankelijk gebied heeft opengelegd. Bronnen en Literatuur Archief stad Tholen. Stadsrekeningen. C.A.M. van Bavel, "Een merkwaardige periode in het Steenbergse Postwezen"in Stad en Lande van Steenbergen, 130-148. Encyclopedie van Zeeland, II en III (1982, 1984), "Reimerswaal", "Reimerswaal, Slag bij", "Slaak, Zeeslag' op het J. van de Graft, De tapijtfabriek met een beschrijving van de zeven tapijten uit de Statenzaal (1869). C. Hollestelle, "De voormalige stad Rei merswaal", Yerseksche en Thoolsche Cou rant 1922-1923. C. Hollestelle, "De geschiedenis der Thool sche veren", Sinte Ceertruydtsbnonne 1929. J.A. van de Kooy, "De slag op het Slaak", Eendrachtbode 24 sept, en 1 okt. 1981. G.F. Sandberg, Overzetveren in Zeeland: zevenhonderd jaar vervoer te water (Mid delburg 1970). G.D.J. Schotel, De legende van den Ceusen Troubele over Zeelant in den jaren 1572 ende 1573 door een Roomsch Catholyk tijd genoot (Leiden 1872). J. Zuurdeeg, "De Zeeuwse weg: rijksweg 58 van Postweg tot Autosnelweg", Land en Water 1970, nr. 4, 26-39. J. Zuurdeeg en J.P.B. Zuurdeeg, "Groote wegen der 2e klasse in Zeeland", Land en Water 1970, nr. 4, 20. J.P.B. Zuurdeeg, Tholen laat een veer: de laatste veerverbindingen en de Thoolse brug (Tholen 1978).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1990 | | pagina 14