bestemming van natuurgebied geven.
De weg op de dam die op Tholens
gebied op de binnenberm en op het
gebied van Reimerswaal op de kruin
van de dam ligt, werd op 17 septem
ber 1988 voor het verkeer openge
steld. Op Tholen was toen al een be
gin gemaakt met het aanbrengen van
het grondlichaam en het viaduct in
de afrit van de Oesterdam. De naam
van dit viaduct Fort Venusdam herin
nert aan een aarden versterking die
tijdens de Tachtigjarige Oorlog in
de zeedijk is aangelegd. Vermoedelijk
lag dit fort enige tientallen meters
ten oosten van de aansluiting van
de Oesterdam tegen de dijk van de
SchakerloopolderDe aarden wallen
van het fort zijn waarschijnlijk in
de tweede helft van de 17de eeuw
gebruikt voor het verbeteren van
de zeedijk.
Naast de afrit heeft men als compen
satie voor de verloren gegane karre-
velden een nieuw karreveld aangelegd
door het maaiveld te verlagen. Door
de zoute kwel zal hier een bijzondere
vegetatie ontstaan.
De afrit en het overige deel van de
Reimerswaalseweg die bij Stenen Kruis
op de Provinciale Weg St-Maartens
dijk - Tholense brug aansluit, zijn
nadien in twee gedeelten voor het
verkeer opengesteld.
Thans rijden dagelijks gemiddeld ruim
1200 voertuigen over de Oesterdam.
Wellicht neemt dit verkeer net zo toe
als op de dam tussen Tholen en St.-
Philipsland waar dit is gegroeid van
600 eenheden in 1980 tot 1100 in 1986.
De nieuwe weg tussen Tholen en
Zuid-Beveland is een landschappelijk
zeer aantrekkelijke weg geworden met
fraaie vergezichten over het Zoommeer
en het getijdewater van de Ooster-
schelde,die de reistijd van Tholen
naar Zuid-Beveland en Walcheren en
omgekeerd aanzienlijk korter heeft
gemaakt en een beperkt toegankelijk
gebied heeft opengelegd.
Bronnen en Literatuur
Archief stad Tholen. Stadsrekeningen.
C.A.M. van Bavel, "Een merkwaardige
periode in het Steenbergse Postwezen"in
Stad en Lande van Steenbergen, 130-148.
Encyclopedie van Zeeland, II en III (1982,
1984), "Reimerswaal", "Reimerswaal, Slag
bij", "Slaak, Zeeslag' op het
J. van de Graft, De tapijtfabriek met een
beschrijving van de zeven tapijten uit de
Statenzaal (1869).
C. Hollestelle, "De voormalige stad Rei
merswaal", Yerseksche en Thoolsche Cou
rant 1922-1923.
C. Hollestelle, "De geschiedenis der Thool
sche veren", Sinte Ceertruydtsbnonne 1929.
J.A. van de Kooy, "De slag op het Slaak",
Eendrachtbode 24 sept, en 1 okt. 1981.
G.F. Sandberg, Overzetveren in Zeeland:
zevenhonderd jaar vervoer te water (Mid
delburg 1970).
G.D.J. Schotel, De legende van den Ceusen
Troubele over Zeelant in den jaren 1572
ende 1573 door een Roomsch Catholyk tijd
genoot (Leiden 1872).
J. Zuurdeeg, "De Zeeuwse weg: rijksweg
58 van Postweg tot Autosnelweg", Land
en Water 1970, nr. 4, 26-39.
J. Zuurdeeg en J.P.B. Zuurdeeg, "Groote
wegen der 2e klasse in Zeeland", Land
en Water 1970, nr. 4, 20.
J.P.B. Zuurdeeg, Tholen laat een veer:
de laatste veerverbindingen en de Thoolse
brug (Tholen 1978).